– Lærerne hoppet rett ut i pensum, og hadde det ganske travelt, forteller Viola Telstø om årets første fulle skoledag.

Hun og tre andre klassekamerater ved andre året på studiespesialisering likte denne måten å starte skoleåret på.

– Vanligvis pleier det å være altfor rolige dager i starten. Det var det ikke i år. Jeg synes vi burde begynne på denne måten hvert år, sier Lavrans Hind.

– Vi har hatt to måneder fri i sommer, det var nok, legger Ruslana Reitan til.

– Trenger ikke ekstratiltak

Elevene begynte for fullt på skolen tirsdag i forrige uke. Selv om de mistet to uker med undervisning i blant annet norsk, matte og historie, føler de ikke at de har gått glipp av så mye.

– Det vil ikke være et problem å ta igjen den tapte undervisningen. Ekstraundervisning trengs ikke, mener elevene.

Alle fire hentet pensumbøkene på skolen mens streiken pågikk, og kikket over dem for å få et innblikk i hva det kommende skoleåret ville bringe.

– Ventet på undervisning

Avdelingsleder for studiespesialisering, Ivar Sognli, sier de i større grad enn tidligere år, har fått en følelse at elevene ventet på å komme i gang med undervisningen.

– Det er veldig hyggelig, sier Sognli.

Norsk- og historielærer Jon-Edvard Uleberg bekrefter at det var bare å sette i gang.

– Vi har vært mer opptatt av å være effektive i undervisningen, og elevene har mistet deler av det sosiale opplegget som er vanlig i begynnelsen av skoleåret, sier han.

Under streiken opplyste både Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommune at det kunne bli aktuelt å tilby ekstraundervisning for å ta igjen tapte da streiken var ferdig.

Sognli og Uleberg tror behovet for eventuelle ekstra undervisningstimer vil bli synlig senere i skoleåret.

Opplæringsdirektør Inger Christensen i Sør-Trøndelag fylkeskommune sier de har løpende vurderinger om skolene kommer til å nå målene som er satt i læreplanen. Foreløpig er det ikke satt i gang ekstratiltak.

– Vi anbefaler heller skolene å se om det er mulig å redusere noen av aktivitetene som ikke er direkte knyttet opp til læreplanmål, sier Christensen.

Kan bli aktuelt med ekstratiltak

Rådgiver for skoleutvikling i Trondheim kommune, Erlend Moen, sier at kommunen valgte å la skolene konsentrere seg om å komme i gang med undervisningen de første dagene, men at de etter hvert har begynt å få inn rapporter som beskriver hva ulike skoler har behov for av ekstratiltak som følge av streiken.

– De ulike skolene har forskjellige behov. Vi ser blant annet at det kan bli nødvendig å sette inn ekstratiltak for elever med særskilte behov, og dette er noe vi er i gang med å vurdere nå, sier Moen.

Fornøyd: Lærer Jon-Edvard Uleberg og avdelingsleder Ivar Sognli føler de ble møtt av elever som gledet seg til undervisning. Foto: jens petter søraa