Foto: STEINAR FUGELSØY

Bedriften søker derfor om å få bygge et nytt lager og distribusjonsanlegg ut mot Nidelva på Nyhavna. Havnas fremtid er et stridstema, og det vet divisjonsdirektør Ivar Wanvik. Han vet også at det er flere som har tatt til orde for å få industrien ut av havneområdet i Trondheim.

- Vi må stille spørsmålet om vi bare skal leve av kontortjenester, eller om det fortsatt er et poeng å videreforedle, sier Wanvik.

Norsk Stål er i år 185 år, men det er kun 10 år siden de etablert seg på Nyhavna i Trondheim. Men Wanvik bemerker at stålindustrien har en lang historie på området, gjennom selskap som er sammenslått og underlagt Norsk Stål.

Milliardomsetning

På Nyhavna håndterer Norsk Stål årlig cirka 65 000 tonn stål og metallprodukter. De mottar stål på kjøl fra hele Europa, og har i følge Wanvik en årlig omsetning på en halv milliard kroner. Det er for tiden vekst i stålbransjen. Nå ønsker bedriften å v idereutvikle virksomheten til å bli et fullverdig distribusjonssenter for hele Midt- og Nord-Norge.

Et nytt og mer moderne lager vil føre til en mer rasjonell produksjon og bedre logistikk.

- Vi ønsker å plassere hele vår virksomhet ut på enden av området, sier Ivar Wanvik.

Men det haster å få svar på byggesøknaden, fordi Norsk Stål må ofre en av hallene sine i Losgata 5, i forbindelse med utbyggingen av nye E6 øst.

- Når Statens vegvesen gjør krav på en av produksjonshallene våre, må vi vite om vi får bygge på havna eller må finne en annen tomt. Vi bør ha svar i løpet av høsten, men ikke senere enn nyttår, sier Wanvik.

For divisjonsdirektøren vil det være uheldig å spre virksomheten på flere steder.

- Vi har heller ikke tid til å vente på en kommunedelplan. Vi vil helst være her ut i fra driftsmessige hensyn, og jeg vet at det er krefter i kommunen som ikke vil at vi skal flytte fra Nyhavna. Det har jeg fått signaler om.

Orkdal

Trondheim havn eies av Trondheimsfjordens interkommunale havn (IKS), som også eier havnene i Orkdal og Stjørdal. Et alternativ kan derfor være å flytte hele virksomheten til Norsk Stål til Orkdal, hvor det er satt av 70 mål til videre utvikling av industri og næringsvirksomhet i havna, vest for elva Orkla. Dette er en løsning Wanvik har liten sans for.

- Vi trenger arealer nå. Dessuten tror jeg ikke Trondheim har lyst til å kvitte seg med en bedrift med en halv milliard i omsetning. Men hvis ikke kommunen vil ha oss her, må vi flytte. Det betyr at beslutningen om å lokalisere oss her for ti år siden var gal.

Norsk Stål sysselsetter 50 personer; 20 av dem jobber med salg og 30 med drift og på lager.

- Det er mange som lever av oss. Vi leier hjelp, særlig innen transport og elektronikk, så ringvirkningene av virksomheten er store, påpeker Wanvik.

Jernbane

Hensynet til miljøet blir også brukt som argument for fortsatt å få bli i Trondheim.

- Hvis vi flytter til Orkdal, må mye av det stålet vi behandler fraktes til kundemassen vi har i Trondheim på vogntog. Det vil generere mer transport, sier Wanvik.

En ekstra ulempe med å flytte til Orkdal, vil ifølge Wanvik være manglende mulighet til å frakte stål med jernbane, noe som kommer til å bli viktigere i årene som kommer.

- Enn så lenge ligger det jernbanespor inn til Nyhavna. Det er vanskelig å frakte stålbjelker på hjul, på grunn av dimensjonen. N år nordre avlastningsvei og E6 øst kommer, vil vi ha en ypperlig lokalisering. Da vil ikke vår virksomhet ha berøring med bykjernen over hode.

Da Norsk Stål skulle etablere seg for ti år siden, var flere alternativer aktuelle, som Stjørdal og andre kommuner innover i f jorden. Wanvik mener at usikkerheten rundt om de får være på havna i fremtiden, gjør at det er vanskelig å planlegge nye investeringer i fremtiden. I tillegg merker han usikkerhet blant de ansatte.