- Vi må fjerne skillene mellom buss og bil. Ifølge SSB sitter norske drosjesjåfører i snitt alene i bilen i 72 prosent av tiden. Det er en enorm sløsing med ressursene.

Det sa fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, da han innledet til debatt om fremtiden for drosjenæringen i Trøndelag i Trondheim i går.

- Vi kan ikke lenger kjøre rundt med 50-seters busser for å lete etter folk. Det er ikke smart. 50-seterne passer etter hvert dårlig i Midtbyen fordi de er for små, og passer minst like dårlig på utsiden av Frøya og innerst i Lierne hvor vi ikke greier å fylle dem, sier Solem.

Les også: Vil kreve utslippsfrie bytaxier

Felles drosjepolitikk

Trøndelag fylkeskommune er i gang med å utarbeide en felles drosjepolitikk for hele Trøndelag. Målet er at Trøndelag skal vedta et nytt regelverk i det siste fylkestinget før politikerne tar sommerferie. Det handler om hvordan man kan sikre et velfungerende marked i byen og samtidig sikre et drosjetilbud i distriktene.

Fylkesdirektøren mener ordningen med bestillingstransport, som man innførte i det tidligere Nord-Trøndelag, er et godt eksempel på noe som er både fornuftig og bra.

- Dette er bestillingsbasert og kjører bare når kundene trenger det. Men vi må ha kontroll på slike ordninger, og sikre oss at ressursene brukes fornuftig, understreker Solem.

Les også: Stjørdal Taxi kan få beholde monopolet på Værnes

Sentralene overbyr hverandre

Det var Hovedutvalg for transport som inviterte drosjenæringen i Trøndelag til seminar på Prinsen Hotell i Trondheim onsdag. Grunnlaget er at markedet ikke fungerer. Etableringen av mange sentraler har ført til konkurranse mellom sentralene om løyvehaverne, som kan medføre at de ulike sentralene «overbyr» hverandre. Den eneste muligheten sentralene har til å finansiere dette er å øke prisene

Dette har ført til at drosje blir stadig mindre attraktivt for dem som ikke får turen betalt av staten eller arbeidsgiveren.

Fylkesleder Kristian Nilsen i Norges Taxiforbund er langt på vei enig i denne beskrivelsen, men at mye skyldes at det er små marginer i næringen.

- Det er stor gjennomtrekk i bransjen og mange går konkurs. Derfor er det viktig at man får gode muligheter for inntjening. Svartkjøring og piratvirksomhet er en av de største truslene mot næringen, sier Nilsen.

Les også: Drosjekonkurrenter slår seg sammen

Forbud mot ord som pris, kroner og vipps

Deltakere på seminaret hevdet at en egen facebook-side for Trondheim, med over 20 000 medlemmer, stjal over 30 prosent av drosjetrafikken i helgene.

- Jeg kan ikke gå god for disse tallene, men vi vet at det foregår mye ulovlig kjøring. Men dette må stoppes. Det kan ikke være så vanskelig å avsløre den ulovlige virksomheten. Mange av svarene ligger på nettet. Jeg tror det har mer med viljen til å gjøre noe, mente Nilsen.

Facebook-gruppen har strenge regler for hva de som trenger skyss får skrive på siden. Det står at «Det er ikke lov å gi inntrykk av at dette er en gruppe hvor folk tar betalt for å kjøre. Det er ikke lov å skrive pris, kroner, vipps, betaler godt, belønning eller andre ting som tyder på at her er det noen som tar betalt for å kjøre. Da blir du umiddelbart utestengt i 30 dager. Hvis noen likevel bryter denne regelen, er det heller ikke lov å skrive en kommentar på innlegget. Da blir du utestengt i 14 dager».

Les også: Dette er Trondheims billigste og raskeste taxier

Svenskene kollapset

Kristian Nilsen forventer nå at fylkespolitikerne vedtar en felles drosjepolitikk som er forutsigbar for hele fylket. Men bak lurer Høyres forslag om å fjerne kravet om drosjeløyver.

- Dersom Høyres forslag blir vedtatt vil drosjenæringen kollapse. Da svenskene gjorde dette for 20 år siden ble det fullstendig anarki i 10 år før de begynte å reorganisere seg. De skjønte at slik kunne man ikke ha det. I dag har de store sentralene organisert seg, og myndighetene stiller strenge krav til dem som skal kjøre drosje, sier Kristian Nilsen i Norges Taxiforbund.

De diskuterte hvordan man kan sikre et velfungerende drosjemarked i byen og samtidig sikre et drosjetilbud i distriktene. I panelet satt f.v. Kristian Nilsen (fylkesleder i Norges Taxiforbund), Frode Revhaug (Taxi Midt-Norge), Terje Pedersen (Transportarbeiderforbundet) og Erlend Solem (Fylkesdirektør for samferdsel).