Hotellet hadde åtte dobbeltrom med evakuerte fra Risvollan, da Kieglekroa brant natt til fredag og 100 nye evakuerte kom. Til sammen har hotellet tatt imot nesten 150 evakuerte bare denne uka. Resepsjonssjef Signe Kroknes leder mottaksapparatet.

– Jeg ble oppringt kl. 05.20 i fredag morgen av nattevaktene som ville orientere meg om situasjonen og at de hadde ønske om en ekstra på jobb. De hadde kontroll, men trengte tid til å renskrive lister over boende og spisende. Nå prøver vi bare å ha oversikt over hvor mange som fortsatt skal bo her.

Hva tenkte du da du ble ringt opp?– Ja, si det. Jeg tenkte bare at det var viktig å få oversikt over situasjonen. Jeg visste jo vi hadde ledige rom, mat og lokaler. Vi trengte bare litt koordinering. Så slo jeg meg til ro med at fredagen måtte jeg stille til hotellets disposisjon.

Les også: - Kroa skal opp å stå igjen

Hvor ofte tar dere imot evakuerte?– Så snart det er en brann i byen, tar vi imot evakuerte. Vi er valgt ut til å være mottakshotell av Trondheim kommune.

Hvordan er det å ta imot evakuerte?– Det er ganske spesielt. Det er utfordrende, men samtidig veldig givende for oss som arbeider med alle typer gjester til vanlig. De får komme inn her, vi stiller møterom, ulltepper, rom med en gang, og vi setter frem kaffe, te, isvann og gjerne noe å spise. Denne gangen fikk de frukt. Vi henter det vi finner på kjøkkenet. De aller fleste er jo revet rett opp fra søvn. Det kan være små unger, det kan være eldre og det kan være funksjonshemmede, og vi har hatt pleietrengende som har bodd her. Da sier det seg selv at vi må gjøre det beste ut av situasjonen, og se hver enkelt som kommer inn.

Les også: Mann (18) siktet etter mordbrannparagrafen

Hvordan er folk som kommer rett fra brann?– De kommer gjerne inn i pysj, noen kan knapt gjøre rede for seg, noen er kanskje i traume og vi ser at de trenger mer hjelp enn vi kan gi dem, at de trenger hjelp fra psykolog eller psykiater. Da kontakter vi kriseteamet i kommunen. Vi ser det for eksempel på at folk er innom oss i resepsjonen stadig vekk og vil ha kontakt. I slike situasjoner blir vi satt litt utenfor resepsjonistrollen vår når vi skal ta omsorgsfunksjonen.

Hvor forberedt er dere?– Nå har vi et styrket team som har opplevd dette mange ganger. Vi vet vi må ta spesielle hensyn, og legger resepsjonistrollen til side.Vi prøver å sette oss inn i situasjonen til de som har kommet hit. Vi må tre litt ut av uniformen, og spør hva vi kan gjøre. Det kan for eksempel være å lage en brødskive med brunost eller leverpostei. De vil ofte ha enkle ting. Det å bo på hotell er ikke så veldig koselig i en slik situasjon. De er jo ufrivillig plassert her. Mange har mistet alt de har, og det største behovet for mange er at noen bryr seg om dem.

Les også - Kroa feiret oppussing for én million på onsdag

Hvordan gjør dere det med penger og betaling?– De aller fleste har jo en forsikringsordning. Vi oppfordrer folk om å kontakte forsikringsselskapet, så får vi beskjed om hva de dekker og ikke dekker. For dem som ikke har forsikring, så trer Trondheim kommunes team inn slik at vi får en avtale med kommunen. Men ni av ti har en forsikring.

Hva har gjort mest inntrykk i møte med folk som blir evakuert?– Jeg har vært borti situasjoner der de har vært så traumatisert at de bare har blitt sittende i senga på rommet sitt, og ikke har klart å komme ut av situasjonen de har vært i. De kjenner røyklukt selv om det ikke lukter røyk, de spiser kanskje ikke. Særlig husker jeg en familie der de ikke klarte å ringe forsikringsselskapet selv om jeg til og med ga dem telefonnummeret. De ble bare sittende. Jeg tror ikke de hørte hva jeg sa en gang. De aller fleste blir veldig rasjonelle selv om de er i krise.

Les også: - Flammene sto himmelhøyt til værs

Har de ansatte vært på kurs for å lære seg å ta imot evakuerte?– Nei, vi har faktisk ikke vært på kurs, men vi har årlige brann- og førstehjelpskurs. I alle ansettelser nevner vi at vi er et mottakshotell for Trondheim kommune, og vi spør om de er komfortable i situasjoner der de må behandle folk i krise. De trenger ikke være utdannet til det, men de må være forberedt, og ha tenkt på hvordan de vil takle en situasjon der det kanskje kommer inn folk i krise. Spesielt nattevaktene er veldig drillet på dette. Denne uken gikk alt helt etter boken. For nattevaktene var det bare hektisk og masse å gjøre, men de har klare instrukser, og gjorde det de skulle.

Hvordan er kombinasjonen fest og fornøyelse og for eksempel julebordsgjester og folk som kanskje har mistet alt?– Ja nå er vi midt i julebordstida. Vi har alt akkurat nå med julebord og julelunsjer og vanlig møtevirksomhet. Vi har julebordsgjesten som er her en gang i året og slår ut håret, og så har folk som drar på handletur for å kjøpe julegaver, og akkurat nå også evakuert. Vi er like mangfoldig som samfunnet.

Les også: Aner ikke hva de eier

Hva er det første du tenker når du finner ut at det har vært en brann om natten?– Da tenker jeg på hvem jeg har på jobb, og hvor mange rom vi har ledig. Jeg finner ut hvem som er kontaktperson i kommunens kriseteam og når det skal være informasjonsmøte. Det er det første veldig mange av de evakuerte spør om.

Resepsjonssjef Signe Kroknes på Royal Garden har sammen med staben sin på hotellet htatt mot nesten 150 evakuerte mennesker fra brann i Trondheim denne uken. Foto: Morten Antonsen