I Sjetnmarka bor Gunvor Lønset og mannen Olav. Olav på 82 år har Parkinsons sykdom og de har derfor fått montert trygghetsalarm tilkoblet Trondheim kommunes trygghetspatrulje.

Lang ventetid for retting

Tidligere denne uken ble Gunvor oppmerksom på at alarmen ikke virket.

- Jeg skulle teste den, men den fungerte ikke. Jeg ringte kommunen med min mobil og de sa at det sannsynligvis var noe feil med fasttelefonlinjen inn til huset, og at jeg måtte kontakte Telenor. Trygghetsalarmen er koblet opp mot fasttelefonlinjen, forklarer Gunvor.

Etter å ha sjekket fasttelefonen fikk hun bekreftet at den ikke virket.

- Jeg kontaktet Telenor, men der sa de at jeg måtte vente i en til to dager for å få dette reparert. Om jeg kontaktet dem etter klokka 16 og betalte 500 kroner kunne de reparere den med en gang, sier Gunvor.

Dårlig service

Ekteparet i Sjetnmarka mener servicen til Telenor er under enhver kritikk.

- I verste fall betyr jo dette at brukere av trygghetsalarm kan ligge skadet i opptil to døgn før de får hjelp. Sånn skal det ikke være. Min mann har lett for å falle, og jeg kunne jo ikke forlate huset med en alarm som ikke virket, sier Gunvor.

Hvor lenge trygghetsalarmen hadde vært frakoblet før feilen ble oppdaget er uvisst.

Dette er trygghetsalarmsentralen som er koblet til fasttelefonlinjen i huset til Gunvor og Olav Lønset. Foto: Frank Lervik

Telenor beklager

- Hovedregelen hos oss er at feil som meldes inn skal rettes innen klokken 20 neste virkedag. Alternativt kan man betale 500 kroner for at vi ber entreprenøren rykke ut samme dag, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor.

Om de som melder om feil tydeliggjør at de er brukere av trygghetsalarm gjelder det andre retningslinjer, opplyser Telenor.

- Om brukere av trygghetsalarm oppgir at det er fare for liv og helse retter vi feilen umiddelbart.

- Så om Gunvor hadde sagt at det var fare for liv og helse så hadde dere rettet feilen med en gang?

- Ja, det stemmer. Om hun ikke ble godt nok informert om dette da hun var i kontakt med vår kundebehandler, så beklager jeg det, sier Meling.

Ifølge Telenor meldte Gunvor feilen klokka 10.40. Den ble rettet klokken 15 neste dag.

Trondheim kommune: - Beklagelig

- Det er veldig beklagelig at ikke Telenor kan rette alle feil raskt. Vi har mange brukere som ikke engang klarer å ringe til Telenor for å melde feil, forteller enhetsleder i Trondheim kommune, Hilde Myhre.

Det er 4300 trygghetsalarmer i Trondheim, Malvik og Klæbu. De aller fleste er koblet til det analoge fasttelefonnettet. Alarmene er innstilt slik at de tester seg selv hver 72. time. Er det feil på dem får alarmsentralen beskjed.

- Om vi ringer Telenor og varsler om slike feil får vi samme beskjed som Gunvor fikk. Vi har ikke mulighet til å rette slike feil. Det er jo litt rart at Telenor ikke har bedre service på det analoge linjenettet når de fortsatt tilbyr dette som en tjeneste, mener Myhre.

Enhetsleder Hilde Myhre i Trondheim kommunes trygghetspatrulje synes det er rart at Telenor ikke har et bedre servicetilbud på det analoge telefonnettet sitt. Foto: Espen Leirset

Nytt system kommer

Telenor har nylig sendt ut en oppfordring til kommunene om å skifte til mobiltelefon-løsninger for sine trygghetsalarmer.

- Å rette opp feil på mobilnettet er ofte mye enklere og raskere. Det er derfor vi gjerne ser at kommunene bytter til trygghetsalarmløsninger basert på mobiltelefoner, forklarer Meling.

Dette er en anbefaling Trondheim kommune har tatt til etterretning.

- Vi holder på med en anskaffelse av digitale trygghetsalarmer basert på mobilteknologi etter anbefalinger fra både Telenor og Helsedirektoratet. Men dette vil tidligst være på plass i 2018, sier Hilde Myhre.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.