Hun har klaget til ansatte og ledelse i tre år. Nå er det nok.

- Både den fysiske og psykiske helsen til min sønn er kraftig redusert etter at han flyttet inn der, sier Hansen. Hun har tatt advokat og klager bofellesskapet inn for fylkeslegen.

Daniel går barbeint rundt i leiligheten sin. Han har en betent tå, og blir innlagt til operasjon på mandag. Selv er han mest opptatt av å komme seg ut.

- Jeg vil finne på ting. Ut på ting. Bowling og sånn. På tur, sier Daniel. Han reiser seg fra sofaen og tråkker rundt i stua si.

- Jeg vil ut, gjentar han.

- Får for dårlig oppfølging

Hjemme har Daniel 19 mennesker å forholde seg til. De fleste er ufaglærte og det er få som kjenner og forstår han.

- Dette gjør tilværelsen utrygg og uforutsigbar for sønnen min. Han har vedtak på heldøgns omsorg, da forventer jeg omsorg, sier hun og vektlegger det siste ordet. Dette er en sårbar gruppe og jeg vil avdekke de trasige forholdene de lever under. Hvor er verdigheten, spør hun.

Linda mener at bofellesskapet svikter:

Overså betennelse i åtte måneder, nå må tåa hasteopereres.

Unnlot å følge opp hudsykdom, resultatet var infeksjoner på armer, bryst og rygg.

Dårlig oppfølging av beboeres personhygiene.

Mer angst, mer depresjon og svekket funksjonsnivå - utredet ved St. Olavs Hospital avdeling Brøset.

Forsøplede og skitne boforhold.

Daniel flyttet inn på Tonstadbrinken bofellesskap for tre år siden.

- Siden det, har han fått det stadig dårligere, sier moren, Linda M. Hansen. Både hun og sønnen kunne tenkt seg mer kommunikasjon og aktivitet. I ett år har hun selv betalt støttekontakt til Daniel. Hun har og i perioder betalt ekstra for vask av leiligheten. Dette er tjenester som Daniel har vedtak på at skal dekkes av kommunen.

Hasteoperasjon for å redde tåa

Betennelsen i stortåa har fått utvikle seg siden april. Mandag legges sønnen inn på St. Olavs for å operere vekk neglen og dødt vev.

- Vi var hos legevakt allerede i april med den tåa. Vi har også vært til fotterapeut og primærlegen har sett den. Men personalet har ikke fulgt opp og det har utviklet seg til en stygg betennelse som går i kroppen, sier Linda M. Hansen.

Hun er redd den ikke kan reddes.

- Det blir søksmål mot Trondheim kommune dersom det skjer, sier hun.

Moren forteller at Daniel sin smerteterskel er høy og det er ikke alltid han klarer å formidle hvor det er han har vondt.

Dekker ikke primærbehovet

Flere pårørende til andre beboere ved Tonstadbrinken bofellesskap bekrefter at Daniel sin utvikling i de tre årene han har bodd der har gått feil vei.

- I tillegg til at det er gjennomtrekk av personale, stadig nye vikarer og mange ufaglærte, unge og uerfarne folk inne, reagerer jeg på at mange av dem som er der ikke engasjerer seg i jobben. De leser seg ikke opp på rapporter og rutiner og forstår gjerne ikke beboerne sine behov. De sitter passivt med oppmerksomheten i telefonen sin, mens beboerne kan gå skitne, svette og ustelte i leiligheter som ikke blir holdt i orden. Man jo spørre om det er mangel av interesse for jobben. Klart vi kunne tenkt oss fler ressurser til aktivitet, men først og fremst må primærbehovene dekkes, sier en av de pårørende.

En annen sier at det er slette holdninger til problemene. Og at klager ikke fører frem.

Linda M. Hansen har flere ganger klaget til faglig leder og enhetsleder. De har også tatt opp problemene med kommunaldirektøren.

- Vi møtes med skuldertrekk. Den siste lovnaden er at det skal løses på nyåret, sier Hansen.

- Slik skal det ikke være

- Jeg har ikke detaljkunnskaper om denne saken, men slik det beskrives er ikke slik vi vil ha det, sier kommunaldirektør for helse- og velferd, Helge Garåsen. Han lover å få fakta på bordet.

- Folk i min stab følger opp og kontrollerer de konkrete klagepunktene. Om det er noe spesielt som gjør at vi må inn med tiltak, så gjør vi det. Dersom det er slik at de ansatte har oversett infeksjoner, hudsykdommer og andre helseplager, tyder det på en kompetanseutfordring.

Garåsen vil ikke kommentere det som handler om ansattes engasjement.

Han sier at personalutfordringer ikke er en gjennomgående utfordring på slike boliger, men samtidig Tonstadbrinken ikke er den eneste hvor pårørende og brukere klager. Garåsen har ikke undersøkt tilfanget av klager på enhetene før han svarer avisen, men sier det er betydelige forskjeller.

- Når det gjelder fordelingen mellom faglærte og ufaglærte har dette bedret seg vesentlig de siste årene. Vi har nå en langt høyere andel faglærte enn bare for få år siden. På Kattem BOA er det 44,4 prosent med høgskoleutdanning og 9,7 prosent ufaglærte. Dette er temmelig likt snittallene for hele dette tjenesteområdet. Måltallet er 50 prosent høgskoleutdannede neste år.

Moren til Daniel sier at sønnens primærkontakt er ufaglært og jobber kun på natt. Han har vært uten primærkontakt flere ganger og at personalgruppe ikke er på plass.

- Slik skal det ikke være. Primærkontakt og personalgruppe skal være på plass hele tida, sier kommunaldirektøren.

Ikke mer klaging på Tonstadbrinken enn andre steder

Magne Nygård er enhetsleder ved Kattem bo- og aktivitetstilbud. Han er leder for Tonstadbrinken og seks andre bofellesskap. Han vil ikke uttale seg om Linda M. Hansen sin klage over boforholdene til sønnen.

- Det er ikke mer klaging her enn ved andre boenheter. Men vi er overhodet ikke er fornøyde når brukere og pårørende ikke er fornøyde. Det beklager vi.

- Hva gjør dere med situasjonen?

- Vi tar alltid grep når slike ting skjer. I slike tilfeller blir det en skjerping av rutiner og omfordeling av oppgaver. Vi ser på hvem som gjør hva og hvordan.

- I tillegg til Daniels sak, er det generelle klager på personell. Hva sier du til det?

- Vi har tidvis utfordringer med personell og tilgang på faglærte. Det er ikke mange utlysninger i denne sektoren, men når det er, passer vi på å rekruttere folk med nødvendig kompetanse.

- I denne saken hevder flere at primærbehovene ikke dekkes. Hva er din kommentar til det?

- Det er jeg ikke enig i, men om det er tilfellet, så har vi en vei å gå med å skjerpe rutiner. Vi vil gjøre alt vi kan for å forbedre oss. Vi tar dette på alvor.

- Hvor mange jobber ved Tonstadbrinken bofellesskap?

- Det har ikke interesse, siden det likevel ikke vil si noe om situasjonen. Når det gjelder ufaglærte og folk med høyere utdanning er det en skjevfordeling, sier enhetsleder Magne Nygård.

Autist: Daniel har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Autismen gjør at du må skape relasjoner til han og lære å kjenne han for å forstå mye av det han ønsker å formidle. Moren sier at funksjonsnivået hans er på sjuårsstadiet. Han har dagtilbud fire dager i uka. Dit kommer han seg med drosje og han trives med aktivitetene. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Må opereres: Tåa til Daniel har vært betent siden april. Dette har ikke de ansatte fulgt tiltrekkelig opp. Resultatet er nekrose. Det døde vevet og negl må skjæres vekk. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen