Denne uka behandler fylkestinget i Sør-Trøndelag fylkesrådmannens forslag til budsjett for 2015. Opposisjonen i fylket leverer felles budsjettforslag, og varsler en langt tøffere linje overfor det omstridte administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag.

De borgerlige partiene vil nulle forslaget om å tilføre administrasjonen i AtB 20 nye millioner. De vil også fjerne den foreslåtte bufferen på 40 millioner som rådmannen foreslår satt av i tilfelle AtB ikke klarer kutt på 80 millioner neste år.

Penger der det merkes

– Vi vil bruke pengene der folket i fylket merker det mest. Fremfor å ansette enda flere folk i AtB, vil vi heller bruker penger til å styrke yrkesfagene i den videregående skolen og tette hull på veinettet vi har ansvar for, sier Torhild Aarbergsbotten (H), Morten Ellefsen (Frp) og Elisabeth Paulsen (V).

De tre partiene mener det er meningsløst å sette av rundt 40 millioner kroner i en pott dersom AtB ikke makter de kuttene de pålegges i budsjettet for 2015.

– Tiden er inne for å kreve at AtB holder seg innenfor de budsjettrammene de selv har foreslått. Den økonomiske situasjonen må tas alvorlig. At AtB skal ha en tilgjengelig sparegris på 40 millioner dersom de ikke holder budsjettet, er ikke god motivasjon for å rydde opp i økonomien, sier de tre.

Mindre frafall i skolen

I det felles borgerlige budsjettforslaget legges det opp til å styrke de videregående skolene i fylket med 34 millioner kroner neste år.

– Frafallet på yrkesfag er stort i Sør-Trøndelag, og utviklingen her er dårligere enn resten av landet. Med økte bevilgninger til skolen vil forhindre at elever som tar ulik yrkesutdanning slås sammen i fellesfagene. Det vil gi et mer fagrettet tilbud til hver enkelt. I tillegg skal det brukes mer penger på å skaffe flere lærlingplasser, sier de tre gruppelederne.LES OGSÅ: Vil bruke mindre til vei neste år

Redusere etterslepet

På veisiden foreslås det 60 millioner mer til vedlikehold. De tre partiene mener statsbudsjettet åpner for mer bruk av rentefrie lån til oppgradering av hull i veiene, utbedring av bruer og raskere bygging av nye veier. Sammen med pengene de nå ønsker å flytte på i budsjettet mener de det er mulig å redusere etterslepet på veivedlikehold en god del.

– Gode og trygge veier er noe av det viktigste vi kan gjøre for folk og næringsliv. Det bidrar til vekst og utvikling i fylket vårt, sier de tre.