- Et paradigmeskifte i norsk utmarksforvaltning, med manglende kunnskap om økologiske, sosiale og økonomiske ringvirkninger - både på kort og lang sikt.

Det er én av beskrivelsene i høringsuttalelsen som Norsk institutt for naturforskning (NINA) har sendt Klima- og miljødepartementet til forslaget om lovendring som kan åpne for rekreasjonskjøring med snøskuter.

Miljødirektoratet (MD) påpeker bl.a. at «høringsforslaget sier lite om samfunnsøkonomiske konsekvenser» og mener at en samfunnsøkonomisk analyse kunne identifisert viktige verdier for befolkningen og belyst viktige problemstillinger.

Ikke i tråd med intensjonene

Uttalelsen fra MD peker på at en åpning for fornøyelseskjøring med snøskuter ikke er i tråd med motorferdselslovens opprinnelige intensjon, om vern av naturmiljøet og muligheten til å oppleve stillhet og ro i naturen.

MD slår fast at fornøyelseskjøring vil gi økt motorferdsel i utmark, med negative konsekvenser for disse verdiene.

Direktoratet sier at en åpning for kjøring med snøskuter i utmark vil representere økt nytte for de i befolkningen som verdsetter å kunne drive slik aktivitet, og at det kan gi verdiskapning knyttet til skuterbasert reiseliv. MD påpeker likevel at høringsforslaget sier lite om hvor stor del av befolkningen som ønsker å benytte mulighetene.

NINA vil ha forbud i bunnen

– Det kunne vært gjort mer rede for hvor store nytteverdier åpning for mer kjøring med snøskuter i utmark vil kunne representere for samfunnet, skriver MD.

NINA sier at utgangspunktet for regjeringens videre arbeid med lovforslaget må være at motorferdselsloven fortsatt må forankres i prinsippet om at motorferdsel i utmark er forbudt.

Kartlegging før planlegging

– Viktige friluftslivsområder må legges inn som forbudssoner. Kartlegging og verdsetting av friluftslivsområder må være gjort før en går i gang med en planprosess for rekreasjonsløyper, heter det bl.a. i NINA's råd til regjeringen.