Miljøpakken for Trondheim inneholder prosjekter for nærmere syv milliarder. Største enkeltprosjekt er E6 Tonstad-Melhus til 1640 millioner. I 2010 skal det brukes 310 millioner.

Det er flere år siden forslaget om kommunal forskuttering av E6-strekningen Tonstad-Sentervegen kom på bordet. Trafikkproblemene i Tillerbyen har vært formidable lenge og har ført til etableringsstopp i området. I tillegg er det problemer på E6 der veien snevres inn fra fire til to felt. Dette forplanter seg til veier som Østre Rosten. Det planlagte tiltaket omfatter ny motorvei i fire felt, ramper og rundkjøringer ved Sentervegen samt tilstøtende gang- og sykkelanlegg. Kostnadene er anslått til 320 millioner. 50 millioner er satt av i år. Forventet byggestart er oktober og ferdigstillelse i mars 2012.

E6-strekningen Sentervegen-Sandmoen, inkludert tverrforbindelsen Johan Tillers veg, har et kostnadsoverslag på 670 millioner, mens det er antatt å koste 650 millioner å sluttføre E6 Sør frem til Jaktøyen. Fremdriften for de to siste strekningene er ikke avklart, men det jobbes for å samle de tre delstrekningene til ett prosjekt med forsert gjennomføring.

E6 Sluppen-Stavne omfatter ny bru over Nidelva. Dette er et høyt prioritert prosjekt, og det satses mye på å komme raskt i gang, kanskje allerede i 2011, men trolig i 2012. Brua kan stå ferdig i 2013 eller 2014, resten av Osloveien frem til tunnelen noen år senere. Samlet kostnadsoverslag er 800 millioner kroner.

Utbyggingstidspunkt for tunnel til Byåsen er det ennå ikke tatt stilling til. Også her er det ønske om å komme raskt i gang, kanskje i 2013. Dette er avhengig av fremdriften for brua. Tunnelprosjektet er anslått å koste 800 millioner.

Øvre del av Forsøkslia skal sikre lokal forbindelse fra Byåsvegen til Kystadlia. Prosjektet er beregnet å koste 20 millioner og vil gi beboere i Rydningen-området vesentlig kortere lokale kjøreavstander. Oppstart er ikke avklart, men prosjektet er inne på 2010-listen. Nedre del nærmest Bjørndalen skal følge i 2019-2020. Denne delen av prosjektet vil koste ca 70 millioner.

Utvidelse av Bjørndalsbrua med vestgående kollektivfelt er planlagt igangsatt høsten 2011. Stambussrutene 7 og 4 har store fremkommelighetsproblemer over brua i ettermiddagsrushet. Antatt kostnad: ca 100 millioner. Utvidelsen skal være klar høsten 2012.

Brundalsforbindelsen har ligget på planleggernes bord i mange år. Prosjektet er plassert tidsmessig i 2017-2018. Kostnadsoverslag 80 millioner.

Elgeseter gate skal oppgraderes. Hvordan dette skal skje, er under vurdering. Det er lansert en tanke om lang tunnel. I miljøpakken er det foreløpig satt av 250 millioner og utbygging i 2021. En tunnel vil koste langt mer og vil neppe bli gjennomført før etter pakkens «utløp» i 2024.

Gatebrukstiltak i Midtbyen skal komme i gang i år. Det er satt av 100 millioner. Store delprosjekt vil være miljøgate Olav Tryggvasons gate og Sandgata. 430 millioner er satt av til trafikksikkerhetstiltak på skoleveier og andre veier. 200 millioner satt av til støytiltak.

Arbeidet med E6 Trondheim-Stjørdal pågår for fullt i Trondheim. Dette er et riksveiprosjekt meg egen finansiering og står formelt utenfor Miljøpakken for Trondheim. Det samme gjelder Nordre avlastningsvei som er siste prosjekt i den forrige Trondheimspakken.