I sommer ble et prøveprosjekt med to felt i Innherredsveien innført.

Frps Elin Marie Andreassen fremmet torsdag forslag om å avslutte prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien i Trondheim lenge før prøveperioden på seks måneder er over. Hennes forslag innebærer at Innherredsveien åpnes for gjennomgående trafikk i sin fulle bredde.

- Foreldre er bekymret, vil ordføreren ta dem på alvor, spurte Frps kommunalråd i bystyret.

Foreløpige tall viser imidlertid ikke økning sammenlignet med samme tid i fjor og forfjor. Ordføreren mener derfor det ikke er grunnlag for å avslutte prosjektet nå, opplyste hun i sitt svar til Andreassen i bystyret torsdag.

Mye trafikk i august

Trafikken i august måned kan være utfordrende fordi man går fra stille ferietid til full aktivitet på skole og jobb. Ordføreren pekte også på at både Aqua Nor, Toppidrettssveka og Pstereo har gitt spesielt mye trafikk og det har vært stenging av Brattørbrua og Høgskoleringen på grunn av veiarbeid. Ottervik sa også at hun er kjent med utfordringer for kollektivtrafikken på grunn av de midlertidige sykkelveiene og hun ba om at sikkerheten vurderes kontinuerlig.

Det vil bli målt trafikk de kommende ukene, både i Nonnegata og Innherredsveien – og det er satt ut radarer som registrerer trafikk ved Stadsingeniør Dahls gate og Festningsgata. Hvordan dette går, vil det bli orientert om i formannskapet. Faktisk så ofte som hver 14. dag vil ordføreren bli orientert om trafikksituasjonen og om tiltak iverksatt for å bøte på eventuell negativ utvikling.

- Må være lydhøre

- Dersom det viser seg at trafikkbelastningen i området øker betydelig, må det vurderes strakstiltak, sa Ottervik og understreket at det må vurderes hvordan trafikken går i sidegatene på Møllenberg når det er kø og at trafikksikkerheten til barnehage- og skolebarn må ivaretas.

Ordføreren sa at hun var bekymret.

- Det er etter ordførerens oppfatning viktig at vi tar på alvor de bekymringer og belastninger dette oppleves som. Derfor må kommunen og Statens vegvesen som prosjektleder være lydhøre og imøtekommende ovenfor argumenter og forslag til tiltak fra nærmiljøet, sa Ottervik. Hvis utviklingen går feil vei, er hun innstilt på at prosjektet på kort varsel skal avsluttes.

Venstres Trond Åm var oppgitt over Andreassens forslag.

- La oss endelig ikke bli utsatt for fakta. Prøveprosjektet ble vedtatt blant annet takket være store deler av Frps gruppe, som bidro konstruktivt i utforminga av forslaget, sa Åm og fortsatte:

- Å ville avslutte det så snart de første reaksjonene kommer, er useriøst. Statens Vegvesen sier allerede nå at trafikken ikke har økt i forhold til i fjor. De ønsker seg flere målinger over tid. La dem gjøre jobben sin! Lykkes vi med miljøgata, vil det gagne hele byen. Da må vi holde fast på vedtatte forslag, og ikke vakle av enhver krusning i opinionen.

- Det er ikke akkurat en hemmelighet at Ap var skeptisk til innføringen, nettopp på grunn av advarslene. Derfor var det viktig at man var tydelig på kriteriene og har en mulighet til å avslutte. Men to uker etter skolestart kan man ikke si at dette ikke fungerer. Vi må tørre å ha is i magen, sa Aps gruppeleder, Geir Waage.