Kan du bruke mobilen til å sjekke klokka mens du kjører bil?

Er det greit å sjekke hvem du nettopp fikk SMS fra?

Er det lov til å trykke på telefonen for å svare på et anrop?

– Vi ser etter fingre som går, sier Anders Sjøtrø, leder for utrykningspolitiet i Trøndelag og Møre og Romsdal.

Anders Sjøtrø, UP-leder i Trøndelag. Her ved politihuset i Trondheim. Foto: Vegard Eggen

Han forklarer hva politiet slår ned på, når det gjelder mobilbruk i bil.

Samtidig ber han politikerne om tydeligere regler.

– Det hadde gjort det enklere for oss. Vi kommer i mål med sakene nå også, men det er ressurskrevende når bøter bestrides, sier Sjøtrø.

De fleste bøter som ble delt ut i Trøndelag i fjor ble godtatt på stedet av sjåføren, viser ferske tall fra politiet.

– Vi ser etter fingre som går

Fra 1. februar ble bota for mobilbruk under kjøring økt fra 7450 kroner til 9700 kroner.

– Det kan bli mye snakk om bøtenivået nå, men det viktige er at det er farlig å bruke mobil mens man kjører, sier UP-leder Sjøtrø.

Det er «å bruke mobiltelefonen» under kjøring som er ulovlig, ifølge forskriften mot mobilbruk.

Men hva er det «å bruke» mobilen, ifølge politiet?

– Det er dette kravet om bruk som gjør kontrollen litt vanskeligere for politiet. For per i dag er det ikke forbudt å holde telefonen i hånda mens man kjører, sier Sjøtrø.

– Så vi ser etter fingre som går, en skjerm som lyser opp eller om noen sveiper på telefonen.

– En mobil man holder å hånda kan vel lyse opp uten at den brukes av sjåføren?

– Ja, og det er vanskelige tilfeller. Er vi i tvil, så lar vi tvilen komme sjåføren til gode. Vi tillater derfor at man kan løfte opp mobilen og sjekke hvem en har fått SMS fra, for så å legge mobilen ned igjen, sier Sjøtrø.

– Men med en gang man er borti telefonen med en finger, så er det «bruk»?

– Ja.

Politiet ser ofte at folk som bruker mobil i bil forsøker å gjemme telefonen litt under rattet eller ned mot girstanga, forteller UP-lederen.

Slik kan det se ut, når politiet kontrollerer mobilbruk. Her fra en tidligere mobilbruk-kontroll i Trondheim. Foto: Rune Petter Ness

– Hvordan kan dere ta dem som flytter mobilen ned slik?

– Slik forskriften er nå, så er det krevende. Det er vanskelig å se bruk når vi ikke har innsyn i bilen, så det er derfor vi gjerne har kontrollpostene for mobilbruk på steder der vi har god innsyn ovenfra og ned i bilen, sier Sjøtrø.

Ikke krav om videobevis

De fleste som bruker telefonen i bil, bruker den ikke lenger til å ringe med, de tekster eller bruker sosiale medier, ifølge UPs tellinger.

Kravet om at mobilen skal være i bruk mens politiet ser på, gjør at politiet legger lista høyt for å dele ut bøter - kanskje for høyt, ifølge Sjøtrø.

– Det er utfordrende kontrollmessig. For patruljene kan ofte se folk med mobil i hånda, men uten å føle at de har tilstrekkelige bevis for å hevde at mobilen er i bruk, sier Sjøtrø.

Det er per i dag ikke et krav at politiet må ha video- eller bildebevis på at mobilen brukes.

– I noen tilfeller filmer vi likevel, for vi har sett at de fleste som vil protestere gir seg hvis de får se en video av seg selv med mobilen, sier Sjøtrø.

– Burde det vært et krav om at dere skal ha videobevis?

– Det er ressurskrevende, så det er en avveining. Det er litt av bakteppet for at vi kun gir bot når vi gjør sikre observasjoner, sier Sjøtrø.

– Betyr dette at det lønner seg å nekte å betale bota?

– Nei, for hvis vi først bestemmer oss for å reagere, så har vi en sikker observasjon, sier Sjøtrø.

– Den avgjørelsen tar dere veldig raskt, før dere stanser bilen?

– Ja, det er derfor de fleste forenkla forelegg blir skrevet ut i lave hastigheter der man har god tid til å se, sier han.

127 nekta å betale - 12 slapp

1326 sjåfører fikk utstedt bot for mobilbruk i Trøndelag i 2022, ifølge UPs tall.

Av disse var det 127 som nekta å godta bota, og som dermed ble anmeldt.

Av de anmeldte sakene ble åtte henlagt av påtalemyndigheten, fordi de mente bevisene var for dårlige, og fire ble frifunnet i retten.

– De fleste godtar det forenkla forelegget. At så få saker blir henlagt eller frikjent, viser at politiet er ganske sikre i sin sak når vi går til anmeldelse, sier Sjøtrø.

UP har sagt fra til departementet

To typer tasting er lov, ifølge forskriften: Når mobilen er fastmontert er det lov å starte, gjennomføre og avslutte en samtale. Det er også lov «å styre og avspille lydfiler» fra fastmontert mobil.

Men det er altså ikke lov til å skrive SMS på fastmontert mobil under kjøring.

– Hva om sjåføren ser film på mobilen under kjøring?

– Da er mobilen trolig håndholdt og det går utover det forskriften tillater, men det kan også rammes av en sekkebestemmelse i veitrafikkloven om farlig atferd, sier Sjøtrø.

Han ønsker uansett en tydeligere mobilforskrift det er lettere å kontrollere.

– Jeg vet at UP har spilt inn den problemstillinga til Samferdselsdepartementet og at det jobbes med, men jeg vet ikke hvor langt de er kommet i jobbe med mulige endringer, sier Sjøtrø.

Anders Sjøtrø, leder for UP i distrikt Midt, fra en tidligere anledning. Foto: Morten Antonsen

– Hvilke alternativer kan hjelpe for politiet, mener du?

– Det er jo et alternativ å gjøre det forbudt å holde en mobil mens man kjører. Slik er det for eksempel i Tyskland. Men en innvending mot det vil være at det er mange andre forstyrrelser i en bil, hva med å holde en brusflaske? sier Sjøtrø.

– Og hva med de store skjermene som er integrert i nye biler?

– Ja, det er også en utfordring. Men jeg mener mobilen er spesiell, for på en slik stor skjerm er det mulig å lære seg hvor man skal trykke, for eksempel for å justere varmen i bilen, uten at det forstyrrer så mye. På en mobil kommer det alltid nytt innhold som alltid er litt forskjellig. Så jeg mener telefonen er spesielt farlig, sier Sjøtrø.

Mobilbruk kontroll i Trondheim Foto: Rune Petter Ness