Kan du bruke mobilen til å sjekke klokka mens du kjører bil?
Er det greit å sjekke hvem du nettopp fikk SMS fra?
Er det lov til å trykke på telefonen for å svare på et anrop?
– Vi ser etter fingre som går, sier Anders Sjøtrø, leder for utrykningspolitiet i Trøndelag og Møre og Romsdal.
Han forklarer hva politiet slår ned på, når det gjelder mobilbruk i bil.
Samtidig ber han politikerne om tydeligere regler.
– Det hadde gjort det enklere for oss. Vi kommer i mål med sakene nå også, men det er ressurskrevende når bøter bestrides, sier Sjøtrø.
De fleste bøter som ble delt ut i Trøndelag i fjor ble godtatt på stedet av sjåføren, viser ferske tall fra politiet.
Syv ble over 7000 kroner fattigere i Skansentunnelen
– Vi ser etter fingre som går
Fra 1. februar ble bota for mobilbruk under kjøring økt fra 7450 kroner til 9700 kroner.
– Det kan bli mye snakk om bøtenivået nå, men det viktige er at det er farlig å bruke mobil mens man kjører, sier UP-leder Sjøtrø.
Det er «å bruke mobiltelefonen» under kjøring som er ulovlig, ifølge forskriften mot mobilbruk.
Men hva er det «å bruke» mobilen, ifølge politiet?
– Det er dette kravet om bruk som gjør kontrollen litt vanskeligere for politiet. For per i dag er det ikke forbudt å holde telefonen i hånda mens man kjører, sier Sjøtrø.
– Så vi ser etter fingre som går, en skjerm som lyser opp eller om noen sveiper på telefonen.
– En mobil man holder å hånda kan vel lyse opp uten at den brukes av sjåføren?
– Ja, og det er vanskelige tilfeller. Er vi i tvil, så lar vi tvilen komme sjåføren til gode. Vi tillater derfor at man kan løfte opp mobilen og sjekke hvem en har fått SMS fra, for så å legge mobilen ned igjen, sier Sjøtrø.
– Men med en gang man er borti telefonen med en finger, så er det «bruk»?
– Ja.
Politiet ser ofte at folk som bruker mobil i bil forsøker å gjemme telefonen litt under rattet eller ned mot girstanga, forteller UP-lederen.
– Hvordan kan dere ta dem som flytter mobilen ned slik?
– Slik forskriften er nå, så er det krevende. Det er vanskelig å se bruk når vi ikke har innsyn i bilen, så det er derfor vi gjerne har kontrollpostene for mobilbruk på steder der vi har god innsyn ovenfra og ned i bilen, sier Sjøtrø.
Over 11.000 tatt for ulovlig mobilbruk bak rattet i fjor
Ikke krav om videobevis
De fleste som bruker telefonen i bil, bruker den ikke lenger til å ringe med, de tekster eller bruker sosiale medier, ifølge UPs tellinger.
Kravet om at mobilen skal være i bruk mens politiet ser på, gjør at politiet legger lista høyt for å dele ut bøter - kanskje for høyt, ifølge Sjøtrø.
– Det er utfordrende kontrollmessig. For patruljene kan ofte se folk med mobil i hånda, men uten å føle at de har tilstrekkelige bevis for å hevde at mobilen er i bruk, sier Sjøtrø.
Det er per i dag ikke et krav at politiet må ha video- eller bildebevis på at mobilen brukes.
– I noen tilfeller filmer vi likevel, for vi har sett at de fleste som vil protestere gir seg hvis de får se en video av seg selv med mobilen, sier Sjøtrø.
– Burde det vært et krav om at dere skal ha videobevis?
– Det er ressurskrevende, så det er en avveining. Det er litt av bakteppet for at vi kun gir bot når vi gjør sikre observasjoner, sier Sjøtrø.
– Betyr dette at det lønner seg å nekte å betale bota?
– Nei, for hvis vi først bestemmer oss for å reagere, så har vi en sikker observasjon, sier Sjøtrø.
– Den avgjørelsen tar dere veldig raskt, før dere stanser bilen?
– Ja, det er derfor de fleste forenkla forelegg blir skrevet ut i lave hastigheter der man har god tid til å se, sier han.
Fem tatt for mobilbruk
127 nekta å betale - 12 slapp
1326 sjåfører fikk utstedt bot for mobilbruk i Trøndelag i 2022, ifølge UPs tall.
Av disse var det 127 som nekta å godta bota, og som dermed ble anmeldt.
Av de anmeldte sakene ble åtte henlagt av påtalemyndigheten, fordi de mente bevisene var for dårlige, og fire ble frifunnet i retten.
– De fleste godtar det forenkla forelegget. At så få saker blir henlagt eller frikjent, viser at politiet er ganske sikre i sin sak når vi går til anmeldelse, sier Sjøtrø.
UP har sagt fra til departementet
To typer tasting er lov, ifølge forskriften: Når mobilen er fastmontert er det lov å starte, gjennomføre og avslutte en samtale. Det er også lov «å styre og avspille lydfiler» fra fastmontert mobil.
Men det er altså ikke lov til å skrive SMS på fastmontert mobil under kjøring.
– Hva om sjåføren ser film på mobilen under kjøring?
– Da er mobilen trolig håndholdt og det går utover det forskriften tillater, men det kan også rammes av en sekkebestemmelse i veitrafikkloven om farlig atferd, sier Sjøtrø.
Han ønsker uansett en tydeligere mobilforskrift det er lettere å kontrollere.
– Jeg vet at UP har spilt inn den problemstillinga til Samferdselsdepartementet og at det jobbes med, men jeg vet ikke hvor langt de er kommet i jobbe med mulige endringer, sier Sjøtrø.
– Hvilke alternativer kan hjelpe for politiet, mener du?
– Det er jo et alternativ å gjøre det forbudt å holde en mobil mens man kjører. Slik er det for eksempel i Tyskland. Men en innvending mot det vil være at det er mange andre forstyrrelser i en bil, hva med å holde en brusflaske? sier Sjøtrø.
– Og hva med de store skjermene som er integrert i nye biler?
– Ja, det er også en utfordring. Men jeg mener mobilen er spesiell, for på en slik stor skjerm er det mulig å lære seg hvor man skal trykke, for eksempel for å justere varmen i bilen, uten at det forstyrrer så mye. På en mobil kommer det alltid nytt innhold som alltid er litt forskjellig. Så jeg mener telefonen er spesielt farlig, sier Sjøtrø.