Nordlandsbanen skal få et moderne signalanlegg i 2023. Den nye signalteknologien kalles ERTMS (European Rail Traffic Management System).

Det er et databasert system som vil gjøre toghverdagen sikker og pålitelig, ifølge en pressemelding fra Bane Nor. Nordlandsbanen er en av de første jernbanestrekningene som vil ta i bruk ERTMS. Systemet har vært i bruk på Østfoldbanen mellom Ski og Sarpsborg siden august 2015, over en strekning på 80 km

Nå starter forberedende arbeider for bygging av det nye signalsystemet på strekningene Ranheim – Steinkjer og Hell – Storlien. I første omgang vil anleggsarbeidene foregå mellom Ranheim og Vikhammer, med start i neste uke. I all hovedsak består jobben i å bygge nye kabelkanaler av betong langs begge strekningene. I alt skal det bygges ved 18 jernbanestasjoner, 24 planoverganger og seks blokkposter.

Arbeidene skal utføres av Veidekke Entreprenør AS og pågå i om lag halvannet år. Bygging eller fornyelse av kabelkanaler vil pågå inntil et jernbanespor som er i drift. På grunn av hensynet til togtrafikken og sikkerheten til mannskapene ute i sporet, må jobben utføres når togene ikke kjører. Det innebærer natt og helger når togtrafikken er begrenset. Vanlig arbeidstid vil være mellom klokken 19 og 06. Bane Nor legger vekt på å ikke utføre støyende arbeider mellom 23 og 01.

Kan føre til støy

Noen få steder vil det ifølge Bane Nor være behov for å utvide jernbanens trasé for å kunne bygge nye kabelkanaler, først og fremst ved store steiner og trange skjæringer. Dette kan kreve knusing ved bruk av metallpigg, en arbeidsoperasjon som skaper mye støy. Unntaksvis kan også andre kortvarige arbeider gi en del støy.

I uke 22 starter arbeidene ved Vikhammer stasjon og avsluttes ca. uke 27. I uke 22 begynner arbeidene ved Grytbakkstranda planovergang, som vil avsluttes ca. uke 24. I uke 22 starter arbeidene ved Sjølyst blokkpost og avsluttes ca. uke 24. I uke 27 skal arbeidene ved Ranheim stasjon komme i gang og ventes avsluttet ca. uke 33.

Dagens signalanlegg bruker utvendige lyssignaler for å styre togtrafikken. ERTMS er databasert og sender informasjon og kjøretillatelser gjennom jernbanens eget mobilnett til en monitor plassert hos lokføreren. Det gjør at utvendige lyssignaler og annen infrastruktur blir overflødig.

Koster 25 milliarder

Det omfattende ERTMS-prosjektet ventes å ha en totalkostnad på nærmere 25 milliarder kroner. – Det skal ikke lenger finnes lyssignaler langs jernbanen som feiler. I stedet skal lokføreren få oversikt over hvor langt og hvor fort han kan kjøre på en dataskjerm i toget, har Bane Nors konserndirektør for IKT og digitalisering, Sverre Kjenne, tidligere uttalt.

Risikoen for menneskelig feil reduseres siden databaserte systemer overvåker trafikkstyringen. Ved at det er mindre utstyr i sporet som kan feile, fører det til enklere vedlikehold og fornyelse av jernbanen.

Det leveres ikke lenger reservedeler til det gamle signalsystemet, og det tilbys heller ikke ekspertise for vedlikehold av disse anleggene. ERTMS skal innføres i alle europeiske land. Det var regjeringen Stoltenberg som bestilte systemet for Norge i 2012.

Lokomotivføreren får informasjon opp på dataskjermen om hvor langt og hvor fort han kan kjøre. Foto: Bane Nor