Det er første året at målene ble nådd både for svevestøv og nitrogendioksid.

Grenseverdiene for svevestøv i lufta ble overskredet i seks døgn i fjor. Det nasjonale målet er sju døgn.

- Det er viktig å være klar over at det nasjonale målet er en god del strengere enn minstekravet i forurensingsforskriften. Vi skal ikke være fornøyd med bare å ha nådd lovens krav. Hensynet til folks helse gjør at vi må gå enda lenger, og det klarte vi i fjor, sier rådgiver Tore Nordstad ved Miljøenheten i Trondheim kommune.

Nordstad roser alle som bruker sykkel eller går til og fra jobben.

- De myke trafikantene har gjort en verdifull innsats for bylufta. Uten dem ville lufta inneholdt mer helseskadelige stoffer, sier han.

Gassbusser og elbiler

Innholdet av svevestøv i bylufta gikk ned på tross av at piggdekkavgiften ble fjernet i 2010.

- Støvdempingen og renholdet som Trondheim bydrift og Vegvesenet driver på hovedveiene har hindret en økning. Vi har også hatt nytte av milde vintre. Mildt og fuktig vær gjør at det virvles opp mindre støv, og renholdet er enklere. Utslippene fra kjøretøyer og fyring blir også mindre. Men det skal lite til før innholdet av svevestøv i lufta øker. Hvis renholdet stanser opp i et par dager når det er tørt vær i piggdekksesongen, får vi for mye svevestøv i lufta nesten umiddelbart, sier Nordstad.

Også konsentrasjonen av nitrogendioksid var under det nasjonale målet i fjor. Etter målet kan konsentrasjonen av nitrogendioksid ikke være over 150 mikrogram per kubikkmeter luft mer enn åtte timer i året. Den viktigste kilden til utslipp er dieselkjøretøyene.

- Viktige årsaker til forbedringene er overgangen til gassbusser og flere elbiler. Miljøpakkens satsing på kollektivtransport og tilrettelegging for myke trafikanter betyr også svært mye for resultatet. Nordre avlastningsvei er viktig fordi den leder mye tungtrafikk utenom sentrum. Utbyggingen av fjernvarmenettet gir mindre fyringsbehov i mange hjem. Også dette har vært med på å bedre luftkvaliteten, sier Nordstad.

Advarer mot nye brudd

I et brev til kommunen peker Miljødirektoratet på at grenseverdiene både for svevestøv og nitrogendioksid kan bli overskredet på nytt selv om kommunen har redusert nivåene de siste tre årene. Det skal lite til før det skjer en økning igjen.

Kommunen ser ingen stor fare for økning så lenge tiltakene fortsetter på dagens nivå.

- Så lenge vi jobber som i dag, tror jeg vi skal klare å holde oss godt innenfor kravene. Men samtidig kan vi ikke utelukke at trafikkvekst, endringer i renholdsrutiner og en kald vinter kan skape problemer for oss, sier Nordstad.

- Hva betyr gjeninnføringen av piggdekkavgiften til høsten for luftkvaliteten?

- Gebyret vil virke positivt, men det viktigste er at det sikrer midler til å opprettholde det helt avgjørende og ressurskrevende renholdet. For å bevare en god luftkvalitet må det jobbes kontinuerlig, vi kan ikke sette oss ned og tro at jobben er gjort, sier Nordstad.