Lørdag 2. februar reiser en gruppe elever fra Sund folkehøgskole i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag til Guatemala i Sør-Amerika.

De elleve elevene har i oppgave å gjenåpne Latin-Amerikas første og eneste folkehøgskole, som ble stengt i 2010. I fjor var elever fra den norske skolen på rundreise i Guatemala, hvor de blant annet besøkte den nedlagte jordbruksskolen.

- Vi var inne på skolen og det var ingen elever eller lærere der. Det var veldig trist at den ikke ble brukt, sier Mari Granås, elev ved folkehøgskolen.

Prøveprosjekt

Etter å ha kommet tilbake til Norge ytret flere elever at de ønsket å gjøre noe med den nedlagte skolen.

- Noen foreslo at vi kunne reise tilbake til skolen og få den i stand igjen. Den er jo ganske ny, sier Granås.

Rektoren ved den norske folkehøgskolen syntes dette var en god idé og startet dette som et prøveprosjekt. Når de nå reiser ned til skolen i februar, vil de sitte side om side med de guatemalske elevene i tre måneder. Her vil de lære om jordbruk, som er livsviktig for det guatemalske samfunnet.

Granås skjuler ikke at det vil bli tøft.

- Det er et tøft program vi skal igjennom. All undervisning vil blant annet foregå på spansk. Det er også et vannproblem der nede, så vi må kjøre for å få tak i det, sier hun.

Praksis i lokalsamfunnet

Morten Almaas er ansatt ved Sund folkehøgskole. Han reiser sammen med elevene til Guatemala som en koordinaror. Foreløpig dekkes utgiftene skolen måtte ha av pengene elevene ved Sund betaler for å reise. Almaas sier han jobber tett med skolen om hva som må gjøres for at de skal klare seg økonomisk uten hjelp fra den norske folkehøgskolen.

- Dette prosjektet er under en prøveperiode som vil foregå i tre år. Målet er at de ikke skal være avhengige av eksterte aktører. Som en del av planen ønsker de etter hvert å fortsette med ulike typer kursvirksomhet for å få inn penger. Da vil de bruke de ressursene de har på skolen, sier han.

Almaas sier elevene skal få bryne seg på andre oppgaver enn å lære seg spansk i perioden.

- Noen av fagene de vil ha er historie, mayakultur og makt og utvikling. I tillegg skal de norske elevene reise til de lokale familiene og bo med dem som en del av en praksisperiode.

Lærer bort

Granås sier at skolen kun skal holdes åpen fem måneder i året. Dette er fordi de guatemalske elevene skal kunne hjelpe sine familier med høsting under kaffesesongen. Når de lokale elevene er ferdig på skolen vil de ha i oppgave å lære bort det de har lært til sitt lokalsamfunn.

Etter sommeren skal de norske elevene fortelle hva de har lært under prosjektet til andre skoler.

- Vi skal ha en informasjonsturne når vi kommer tilbake. Vi skal da dra rundt på forskjellige skoler og fortelle hvordan vi hadde det under prosjektet.