I anledning den Internasjonale Barnekreftdagen, arrangeres innsamlingsaksjonen «Kroppskunst mot Barnekreft» lørdag 10. februar. Tatoveringssalongene designer et utvalg motiver til 500 kroner per tatovering, og alle inntektene doneres til Barnekreftforeningen.

I år er det 26 salonger med på aksjonen, og fem av dem er i Trøndelag: Malabares Tattoos & Piercing på Stjørdal, Copper Creek Tattoo på Meråker, Purple Pain Tattoo på Heimdal og Mythos Tattoo og Freaks Tattoo i Trondheim.

- Fantastisk fint gjort

«Kroppskunst mot Barnekreft» har stor betydning for Ida Charlotte Kotsbak (21) fra Trondheim. Hun har vært på aksjonen tidligere, og skal i år også.

- Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal tatovere meg, men jeg drar på aksjonen og skal gi penger uansett, sier Kotsbak.

På aksjonsdagen skal hun stille seg i kø klokken seks på morgenen, hele fem timer før det starter, og selv da er hun ikke garantert å komme fremst i køen.

- Tanken på at jeg skal gi noe til en god sak, gjør ventingen verdt det, forteller Kotsbak, og peker på tatoveringen hun tok i fjor. Den ville kanskje ha kostet det dobbelte på en vanlig dag.

Ida Charlotte Kotsbak har en kjærlighet for katter og det blir mest sansynlig en ny katt i år. Foto: Terje Svaan

Vil gi noe tilbake

Mythos Tattoo i Trondheim har gjort innsamlingsaksjonen til en årlig tradisjon.

- Det føles godt å kunne gi noe tilbake, sier tatovør Linn Theres Pettersen. Hun mistet en venninne som døde av kreft da hun var tolv år.

Det blir alltid stort oppmøte under aksjonen, og Pettersen har opplevd at folk har møtt opp så tidlig som fir e på morgenen, i varmedress med sovepose.

- Det er en slitsom dag, men jeg gir meg selv en skikkelig klapp på skuldra når dagen er over, sier Adrian Espnes Halmøy, tatovør på Mythos Tattoo.

25 millioner kroner til forskning

I fjor samlet tatoveringsakjonen inn 600 000 kroner, og tatovørene har bidratt med 2,5 millioner kroner til Barnekreftforeningen så langt.

Anja Haug Tronrud i Barnekreftforeningen er veldig takknemlig for arbeidet tatoveringssalongene gjør.

- Arbeidet gir resultater og i år skal vi gi totalt 25 millioner kroner til forskning. Vi har aldri hatt muligheten til å gi så mye før, sier Tronrud.

Fantasifulle tegninger

Kari Kjelskau er eier av Memento Tattoo i Oslo, og hun står bak innsamlingsaksjonen.

- Kampanjen skal gjenspeile barns evne til å uttrykke seg gjennom farger og fantasifulle tegninger. Vi har fått overveldende respons fra kunder som vil tatovere seg hos salonger som deltar i aksjonen, sier Kjelskau.

Tatovørene har designet et utvalg tatoveringer kundene kan velge mellom på aksjonsdagen. Foto: Terje Svaan
Ida Charlotte Kotsbakk er veldig fornøyd med tatoveringene hun har tatt på tidligere aksjoner mot barnekreft. Foto: Terje Svaan
Adrian Espnes Halmøy, tatovør, og Linn Theres Pettersen, eier, på Mythos Tattoo. De designer et utvalg tatoveringer kundene kan velge mellom på aksjonsdagen. Foto: Terje Svaan
En av kundene på Mythos Tattoo, Pål Kristian Dypdal, viser fram en tattovering han tok under «Kroppskunst mot Barnekreft». Foto: Terje Svaan