Foto: Kristine Lindebø

Dette er ikke noen mathall, dette er en matbod, lød den første kritikken mot den nye Mathallen. For lite, for dyrt, for vissent og for smått, var mantraet fra surpompene. – Dette er en hån mot innbyggerne i Trondheim, skrev en «skuffet matentusiast» i Adresseavisen kort tid etter åpningen.

Les også: Dette er ingen mathall

Hadde man forventet at Trondheim over natta skulle få et matmarked à la Barcelona blir man kanskje litt skuffet. Det er likevel noe smålig over behovet for å slakte et helt nytt tilbud. Rett nok har Mathallen fått mye positiv oppmerksomhet, men gründerne kommer ikke akkurat til dekket bord. At noen tør å starte en mathall i Rema, Bunnpris og Coops kjerneområde, er dristig nok. Selv om vi i festtalene liker å kalle oss Norges Toscana, så lever de fleste av oss i Reitan- og Lykke-land til hverdags. Det er mer kultur for å fylle opp den enorme handlevogna på Obs, enn å plukke med varer fra småprodusenter og spesialbutikker. Vi bor tross alt i en storby som ikke har en eneste slakterforretning å vise til.

Les også: Frøya sjømat legger ned i Mathallen i Oslo

Nå har Trondheim fått en mathall, om enn ikke den største. Det er kanskje ikke metervis med spekeskinker å velge mellom, men noe for enhver. De som klager på at Mathallen bare har «vissen salat og dyrt krydder» har i alle fall ikke vært på samme sted som meg. Det virker som en fornuftig strategi å starte i det små og bygge opp utvalget. De ansatte viser også stor vilje til å ta inn det kundene ønsker. Da blir det til syvende og sist kundene som avgjør om Mathallen blir bra eller ikke.

Les også: En levende kokebok

Hvis noen liker utvalget på Meny eller nærbutikken bedre, hva er problemet? En del av poenget med en mathall, er opplevelsen. Der har Mathallen i Trondheim gjort mye riktig. Butikken er delikat og innbydende. Det frister både å handle og sette seg ned. Servicen er upåklagelig. Utgangspunktet for at Mathallen skal bli det vi ønsker oss, er det beste.

Våre holdninger til mat endrer seg stadig. Hadde noen for bare ett år siden åpnet en mathall i Trondheim, ville jeg vært langt mer tvilende til om de ville lykkes. Interessen for mat i Trøndelag er merkbart økende. Det er en stadig større vilje til å betale for kortreiste råvarer og kvalitet. Mathall er uansett ikke for alle. Er man mest opptatt av billig mat, så er ikke Mathallen stedet. De sureste kritikerne ville neppe blitt stamkunder på Mathallen uansett.

Alternativet til en liten mathall i Trondheim er ingen mathall. Det er vi som kunder som bestemmer om det blir Barcelona-tilstander i Trondheim også. På et område er det lite å utsette på markedskreftene: Vi får det matmangfoldet vi fortjener.

Les flere kommentarer fra Tone Sofie Aglen