Oratoriet «Olav den Helliges dåp», med tekst av surnadaling Dordi Skuggevik, har urpremiere på avslutningen av Norsk Orgelfestival i Stavanger.

Oratoriet tar utgangspunkt i Olav Haraldssons dåp i Frankrike for 1000 år siden, og urfremføres i Stavanger Konserthus på fransk, latin, islandsk og nynorsk. I tillegg til et internasjonalt solistensemble opptrer både et stort blandakor og et gregoriansk kor, akkompagnert av orgel og orkester.

Les også: Fem fester for Olav den hellige

Pantsatte huset

Dordi Skuggevik har arbeidet gratis med oratoriet, og i tillegg pantsatt huset sitt for å finansiere prosjektet. Premierenerver fokuserer hun ikke på, selv om hun opplevde sin første gjennomspilling av komponist Ole Karsten Sundlisæters musikk bare to dager før urfremføringen.

– Det var aldeles fantastisk, den orkestrale klangen hadde både lys og briljans. Et stort orgel er satt inn for anledningen, dette blir praktfullt, mener Skuggevik, som sier det er overraskende at ingen har tatt tak i historien om Olavs dåp i Frankrike tidligere.

Ved en tilfeldighet fant Skuggevik en bok om temaet i en tobakksforretning på Montparnasse i Paris i 1995.

– I Frankrike er historien langt mer kjent. Den som ikke får med seg dette, går glipp av noe stort. Oratoriet vil bli en enestående opplevelse.

Entusiasme og glød

Skuggevik er rask til å fremheve komponist Sundlisæter, som har satset på det melodiske. Selv har hun coachet sangerne i de nynorske partiene, og ifølge Skuggevik synger den serbiske solisten Stevica Krajinovic en praktfull nynorsk.

– Også hos de franske sangerne er det en veldig entusiasme og glød. Nå tenker jeg bare på en ting, nemlig å få se dette bli en realitet. Det er en stor kunstnerisk begivenhet, mener Dordi Skuggevik.

Økonomi og billettsalg har hun ikke tid til å bekymre seg for, men noe gnager likevel i bakhodet.

– Programmene med tekst på fransk, latin, islandsk og nynorsk blir trykket i Surnadal, og er ikke helt på plass ennå.

Les også: Den ene veldige

Misfornøyd med pressen

Kolbein Haga, kunstnerisk leder for Norsk Orgelfestival, forteller om stor interesse for Olavsoratoriet, bortsett fra at Stavanger Aftenblad «ikke nevner det med et kvidder».

– Det er veldig rart, men etter hvert blir du blir vant med å bli forbigått. Stavanger Aftenblad har ikke gitt respons når vi har tatt kontakt angående festivalen. Det er vel Schibsted-dyret som viser sine sanne horn, sier Haga.

Kulturredaktør i Stavanger Aftenblad, Solveig Grødem Sandelson, gir Haga rett i at orgelfestivalen har blitt gitt mindre oppmerksomhet.

– Det er mye som pågår samtidig akkurat nå, og derfor dekkes orgelfestivalen mindre. Vi har anmeldt en av konsertene, og noen bevisst boikott er det ikke snakk om, men vi klarer ikke å dekke alle gode ting som skjer på kulturfronten i regionen. Vi må prioritere, og da må det bli mindre på noen.

- Noe av det største som skjer

Kolbein Haga mener på sin side at festivalen er noe av det største som skjer på Vestlandet for norsk kirkemusikk, og at fagmiljøene viser stor interesse.

– Vi regner med den god del besøkende på oratoriet, men det er mange seter å fylle i den store salen i konserthuset. Manglende pressedekning fra Stavanger Aftenblad sin side har mye å si for billettsalget, selv om nasjonale medier som Vårt Land har gitt oss stort oppslag.

Haga mener Olavsoratoriet viser tydelige linjer mellom kunst, historie og kultur, og fremhever instrumenteringen med bruk av stort kor, orgel og orkester. Ifølge ham er oratoriet et unikt musikalsk og kunstnerisk prosjekt.

- Skjellsettende

– Det var enkelt å få Grunnlovskomiteen til å gjøre dette til en del av Stortingets offisielle feiring av grunnlovsjubileet i 2014, sier Haga.

Selv har han ikke hørt musikken på forhånd, og beslutningen om oppførelse på Orgelfestivalen ble tatt på bakgrunn av utdrag fra Skuggeviks oratorietekst.

– Jeg håper på en skjellsettende opplevelse, sier den kunstneriske lederen.

I 1995 fant Skuggevik en bok om Olavs dåp i en tobakksforretning på Montparnasse. Nå har hun skrevet teksten til et oratorium med utgangspunkt i den historiske hendelsen. Foto: Terje Visnes