Namdalseid: Passasjerene betaler busstakst. Nord- Trøndelag fylkeskommune betaler resten av drosjeregningen.

Ordningen har fungert i vel fem år. Fylkesråd for samferdsel Tor Erik Jensen oppsummerer at bestillingstransport er en ubetinget suksess.

– Det er en vinn-vinn situasjon både for økonomi, klima og miljø, sier fylkesråden.

Kjøres etter behov

Tor Erik Jensen påpeker at det er en krevende oppgave å utvikle et velfungerende kollektivtilbud i et forholdsvis stort, men grisgrendt fylke som Nord-Trøndelag. Løsningen ble bestillingstransport som går ut på at passasjeren, innen en bestemt tidsfrist før avreisen melder inn sitt ønske om å benytte seg av et kollektivtilbud. Drosjen kommer på døra og kjører til nærmeste sted der det er mulig å korrespondere med buss, tog eller båt.

– Tidligere ble det ofte kjørt tomme 50-seters busser i søkk og kav på mange av disse strekningene ute i distriktene. Nå kjøres det ruter bare ved behov. Flere hundre tusen busskilometer er erstattet med taxi, sier Tor Erik Jensen.

Sammenhengende rutenett

Med unntak av Stjørdal kommune, som er i en særstilling med flyplass og pendlertrafikk til og fra Trondheim, er det bestillingstransport i samtlige nordtrønderske kommuner. Det er opprettet faste timesavganger med buss på enkelte stamruter, for eksempel mellom Namsos og Steinkjer. Bussene korresponderer med togavganger på Trønderbanen.

Tilbudet varierer noe fra kommune til kommune. Enkelte steder er det for eksempel opprettet faste serviceruter som et par ganger i uken kjøres fra enkelte grender og inn til kommunesenteret, med retur noen timer senere.

– I realiteten har vi et sammenhengende kollektivtransporttilbud over hele fylket, oppsummerer Tor Erik Jensen.

–Viktig å samordne

Fylkeskommunens visjon er å samordne all offentlig transport. Derfor er transporten av funksjonshemmede også blitt en del av bestillingstransporten i fylket.

–Dette har vi lyktes bra med. Den eneste ulempen for den funksjonshemmede er at vedkommende av og til er nødt til å dele taxi med andre reisende.

Men på ett område har samordningen ikke kommet helt i mål.

– Fortsatt har vi ikke lyktes med å samordne fylkeskommunens transporttilbud med det statlige helseforetakets transportruter. Det er mange ruter som dessverre kjøres parallelt. Her har vi fortsatt en vei å gå, oppsummerer Tor Erik Jensen.

I Steinkjer og Verdal er de store bybussene erstattet med drosjetransport.

– Etter omleggingen er dette blitt veldig populært, særlig blant eldre som ikke disponerer egen bil, sier Jensen.