– Jeg synes dette er horribelt, sier Tor Wikne til Fædrelandsvennen.

- Det er en altfor enkel løsning at de bare legger ned linjen. Plutselig er jeg ikke verdt noen ting som kunde, mener Wikne.

Wikne og familien bor på en gård i Finsland, nordvest for Kristiansand. Et tre falt i fjor over kabelen som gir hovedboligen fasttelefon, bredbånd og internett. Skaden dette forårsaket har ikke plaget familien noe videre, da internettforbindelsen hele tiden har virket.

– Men tirsdag fikk vi et brev fra Telenor som sier de vil legge ned kabelen, forteller 41-åringen.

Dermed mister familien fastnett, fasttelefon og bredbånd.

Vil koste 100.000 kroner

En entreprenør har vært på befaring for å gjøre et kostnadsoverslag knyttet til skadene. Ifølge Telenor er reparasjonen og annet arbeid estimert til å koste rundt 100.000 kroner.

Tor Wikne peker mot stedet hvor et tre i fjor veltet og sørget for at en telefonstolpe ble skadet og en bredbånds- og telefonkabel gikk i bakken. Wikne tror en bever var skyld i trefellingen. Bakerst i bildet er Wiknes gård synlig. Foto: Tormod Flem Vegge

«Det medfører så høy kostnad å få linjen i forskriftsmessig stand at Telenor dessverre ikke finner det økonomisk forsvarlig å utføre. Bredbåndabonnementet og telefon kan dessverre ikke tilbys videre og vil bli avsluttet 28.02.18», skriver saksbehandleren i brevet.

Ifølge brevet fra Telenor må det blant annet ryddes skog og settes opp ny telefonstolpe, som ble knekt under snøfallet.

– Jeg har tilbudt meg å betale for reparasjonene selv, men det fikk jeg avslag på, bemerker Wikne, som påpeker at han har vært lojal Telenor-kunde i alle år.

Tilbyr mobilnett

Telenor tilbyr imidlertid familien mobil «fasttelefon» og bredbånd via mobilnettet. 41-åringen mener dette ikke er et godt nok tilbud for familien på fem som bruker nettet så pass mye som de gjør – inkludert to tenåringer som ser mye på film. Surfing og streaming av filmer sørger for at store mengder data lastes ned daglig og ukentlig.

– Fasttelefonen kan jeg klare meg uten. Men jeg frykter at kostnadene for nedlasting av data nå blir svært dyrt. Tidligere har jeg hatt ubegrenset tilgang på data, sier 41-åringen.

– Ikke forsvarlig

Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge, sier til Fædrelandsvennen at selskapet mener det ikke er forsvarlig å bruke 100.000 kroner på å reparere en kabeltrasé og en kabel som inneholder gammel teknologi.

– Jeg beklager at vi ikke har klart å imøtekomme kundens ønske i dette tilfellet. Men det blir for dyrt å reparere linjen, som kun benyttes av to husstander. Derfor velger vi å avvikle tilbudet til disse to kundene, og henviser til løsninger over 4G-nettet – mobil hjemmetelefon og mobilt bredbånd, sier Line, som understreker at linjen går gjennom en krevende trasé.

– Tor Wikne sier at han kan betale for arbeidet – hvis han får det refundert dette på telefonregningen de neste årene?

– Det er ikke tilrådelig å etablere denne linjen på nytt med gammel teknologi. Vi kunne heller ikke garantert for at linjen ville holdt seg stabil de neste årene hvis den hadde blitt reparert.

– Hvor normalt er det at linjer legges ned på denne måten?

– Det skjer fra tid til annen. Jeg har ikke tall på hvor mange dette gjelder i Norge. Vi må hele tiden avgjøre hvilken teknologi vi skal prioritere, og det gamle telefonnettet har minst prioritet, sier Line.

– Har ikke leveringsplikt

Pia C. Høst er leder av forbrukerdialog ved avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester hos Forbrukerrådet.

– Vi har stor forståelse for at folk blir frustrerte når de får vite at telefonledningen og dermed også internettilgangen blir nedlagt. I dag er jo et godt internett like viktig som strøm og vann, kommenterer Høst.

Hun forklarer at Telenor og andre selskaper har leveringsplikt på telefoni, men ikke på bredbånd, ISDN og andre dataoverføringstjenester, og at dette er regulert i den såkalte «Ekomforskriften».

– Ingen forbrukere har krav på dataoverføringstjenester, selv om andre i samme området har tilgang. Dette er tjenester som tilbys av selskapene dersom det er lønnsomt og hvis det er mulig å levere i området, forklarer Høst.

– Det finnes tilskuddsordninger for fylker og kommuner for å gi alle husstander bredbånd av god kvalitet. Vi oppfordrer alle kommuner med dårlig utbygget bredbåndstilbud om å søke på tilskuddsordninger. Familier som blir nektet bredbånd bør ta kontakt med kommunen sin, sier hun.