Etter USA er Europa det største kokainmarkedet i verden. I 2003 ble 90 tonn kokain beslaglagt av europeiske myndigheter. Colombianske kriminelle grupper er de viktigste leverandørene av kokain.- Produksjonen av kokain i Sør-Amerika har gigantiske dimensjoner, og bak står et svært apparat, sier seniorrådgiver Tormod Bønes i Nye Kripos. I en fersk rapport fra Europol fremgår det at skip er en av de vanligste smuglerrutene for kokain. Men også fly brukes; opptil 30 tonn kokain når hvert år Europa via luften. Kokabusken dyrkes og fremstilles til kokain hovedsakelig i Colombia, men også i Peru og Bolivia foregår det storstilt produksjon.- Selv om det er mulig å dyrke kokain enkelte andre steder, kommer så godt som all kokain fra Sør-Amerika. Til Europa kommer kokainen enten direkte derfra, eller via Nord-Amerika, sier Bønes i Nye Kripos. Enkelte rapporter hevder også at kokain smugles via Afrika.I en rapport fra Europol slås det fast at store beslag i skipstrafikken kan betyr at smuglerrutene er i ferd med å endre seg; fra flypassasjerer til skip. - Transportmetodene går i bølger, og akkurat nå kan det se ut som om mindre kommer med fly, sier Bønes.I Nederland er likevel problemet med flypassasjer som er kokainkurerer så stort at det er innført kontroll av alle passasjerer på fly fra bestemte destinasjoner. Dette har ført til at mens det før kunne være mellom 30 og 50 kokainkurerer på hvert fly, er tallet nå nede i 1 til 5.En kokainkurer kan skjule mellom 0,4 og 1 kilo kokain i kroppens hulrom. Selv med små kvantum lønner det seg å betale en kurer og vedkommendes flybillett.- Profitten er enorm, for kokain er en ettertraktet vare. I motsetning til heroin brukes kokain i mange samfunnslag, påpeker Kripos-eksperten.

190 millioner

For dem som handler med kokain gjelder vanlige markedsregler; større kvantum betyr lavere pris. Det lønner seg dermed å selge mindre mengder til flere personer. Men samtidig vil dette øke risikoen for å bli avslørt av politiet.Etterforskerne mener de 190 kiloene som ble beslaglagt i Mosjøen var ment for det europeiske markedet. Det ville nok vært mulig selge stoffet også i Norge, men Bønes i Nye Kripos tror sjansen da ville vært stor for å bli tatt. Dersom kokainen for eksempel hadde blitt solgt ett og ett kilo ville det blitt 190 handler.- Den som solgte kunne kanskje fått fra en halv til én million kroner per kilo, men risikoen ville vært høy, anslår Tormod Bønes.Selv om kokainfangsten i Mosjøen blir liten i forhold til all kokainen som hvert år kommer til Europa, ruver beslaget i skandinavisk sammenheng. Med unntak av 1999 har det aldri i Skandinavia i løpet av ett år hvert beslaglagt like mye kokain som det ble i Mosjøen i forrige uke. Det nest største beslaget i Norge skjedde i en havgående seilbåt utenfor Bergen i 1999. I båten, som kom fra Bahamas, ble det funnet 49,7 kilo kokain.