Statens vegvesen Midt utførte en rekke kontroller i Trøndelag fredag. 17 personer fikk mindre å rutte med i sommerferien da Statens vegvesen skrev 17 gebyr for manglende bilbelte, og en sjåfør med kraftig senket bil og «dekkstrekk» ble stanset i en teknisk kontroll. Begge deler skjedde under en trafikkontroll på Tiller fredag.

I tillegg ble tre førere anmeldt etter en kontroll på E6 Åsen nord for Stjørdal fredag. Én for kjøring uten gyldig førerett for vogntog, og to for kjøring uten sjåførkort. I tillegg var det to overlastgebyr på henholdsvis 2900 og 6000 kroner.

Tunge kjøretøy som mål

- Vi har 25 personer som driver med utekontrollerer over hele Trøndelag hver dag, og dette er bare en liten del av det vi har tatt denne uka, understreker Jan Ivar Moen, leder for utekontrollen i Statens vegvesen region Trøndelag.

Jan Ivar Moen i Statens vegvesen på Sandmoen. Bildet er tatt ved en annen anledning i fjor. Foto: Terje Svaan

- Hovedfokuset under kontrollene er de tunge kjøretøyene. Grunnen til det er at det er et ønske fra politiske myndigheter at det skal satses på storbilkontroll. Det handler om både trafikksikkerhet og at det skal være like vilkår for de som driver med tungtransport, legger han til.

Sykkeltrøbbel

Men det var ikke bare vogntog Vegvesenet tok under kontrollene fredag. En personbil ble tatt for å mangle lysbjelke på sykkelfestet på Sandmoen.

Mangel på lysbjelke endte med bruksforbud i en kontroll på Sandmoen fredag. Foto: Statens vegvesen

Ved transport av sykkel bak på en personbil skal lys og kjennemerke være synlig, hvis ikke må det benyttes lysbjelke, skriver vegvesenet på Twitter. I tillegg skal total bredde være maksimum 1,8 meter, hvis bilen er opptil 1,8 meter bred.

Føreren på Sandmoen fikk bruksforbud inntil forholdet ble ordnet.

- Den saken ble løst ved at de fikk tak i en lysbjelke. Vanlig reaksjon er bruksforbud, altså at kjøretøyet ikke kan kjøre videre før en lysbjelke er på plass. Vi tar ikke veldig mange for dette. Historisk sett var sykkelfeste bak bilen en vanlig måte å frakte sykler på. I dag har mange takstativ i stedet, forteller Jan Ivar Moen i Statens vegvesen, som tror de fleste som fortsatt transporterer sykler på denne måten kjenner til regelverket.

Overlast, manglende sikt og manglende bombrikke

Kontroll av vindmølletransport i Åfjord denne uka, en transport hadde alt i orden, mens en manglet bombrikke og fikk gebyr for det. Foto: Statens vegvesen

Tidligere denne uka var det blant annet kontroll av vindmølletransport i Åfjord, der ett kjøretøy hadde alt i orden, mens ett manglet bombrikke og fikk gebyr for det.

- Første gang et stort kjøretøy blir stoppet uten bombrikke får de 8000 kroner i bot. Deretter får de en frist til å ordne opp i forholdet, og gjøres ikke det ligger boten på 16 000 kroner, sier Moen.

Traktorfører blir anmeldt for kjøring med tilhenger som manglet skilt og lys, etter en kontroll på Brekstad denne uka. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen melder også om at en traktorfører ble anmeldt for kjøring med tilhenger som manglet skilt og lys, etter en kontroll på Brekstad denne uka.

- Den saken førte ikke til noe bot fra vår side. Det blir en anmeldelse til politiet i ettertid, og så må de avgjøre om de vil straffe med bot eller andre reaksjoner, sier Moen.

Vegvesenet melder også om tre litauiske vogntog kontrollert i Klæbu onsdag kveld etter et tips. Overlasten ble straffet med 19 950 kroner i gebyr til sammen.

3 litauiske vogntog kontrollert på BkT8 veg i Klæbu onsdag kveld etter tips. Kr 19.950,- i overlastgebyr til sammen. Foto: Statens vegvesen

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter