Grunnskoleutdanningen får karakteren 4,2, og scorer dermed høyest i målingen av studentenes tilfredshet med lærerutdanningen. Skoleutdanningen i Levanger er en av de mellomstore i undersøkelsen Studiebarometeret, skriver Aftenposten.

- Det å være mellomstor er en styrke. Det gjør at vi ser enkeltstudenten, sier studieleder Arve Thorshaug ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Størst dårligst

De største lærerutdanningene kommer dårligst ut i målingen av studentenes tilfredshet med utdanningen. Aller dårligst er Høyskolen i Oslo og Akershus.

Grunnskolelærerutdanningen i Oslo er den største i landet, men får bare karakteren 3,3 av 5 og scorer dermed lavest av alle de fire universitetene og 15 statlige og private høyskolene som tilbyr lærerutdanning.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sa i januar at han mener antallet institusjoner med lærerutdanning bør reduseres. Hans partifeller har tatt til orde for færre og større lærerutdanninger.

HiST femte dårligst

Men undersøkelsen fra Studiebarometeret viser altså at størst ikke nødvendigvis er best, dersom man spør studentene. Nest dårligst karakter får utdanningen ved Høgskolen i Bergen, også den blant landets største. Deretter følger Universitetet i Stavanger.  Høgskolen i Sør-Trøndelag får femte dårligste karakter av lærerutdanningene.

At minst er best, kan man likevel ikke være sikker på. For de minste lærerutdanningene har for få svar til å komme med i undersøkelsen. Best resultat av de mellomstore får Høgskolen i Nord-Trøndelag.

HiST femte dårligst

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) understreker at studentenes tilbakemelding ikke gir et fullstendig bilde av kvaliteten.- Jeg har aldri sagt at vi vil ha større lærerutdanninger. Det kan bli færre. Men det viktigste er kvaliteten. Hvis alle leverer fremragende kvalitet, er ikke færre utdanninger noe mål i seg selv.