Aldri mer Puma: Alan Smith fra Aberdeen har mistet en venn i en Puma-ulykke ved Skottland - og vil ikke fly helikopteret mer etter ulykken utenfor Bergen fredag. - Det må være noe alvorlig galt med helikoptertypen, sier Smith til Adresseavisen. Mandag fløy han ut på jobb med et Sigorsky-heikopter fra Kristiasund. Foto: Tommy Fossum

Flaggene vaiet på halv stang på Kvernberget lufthavn i Kristiansund mandag. Det ulykkesrammede CHC Helikopter Service har base her, og opererer med helikoptertypene Airbus Super Puma/EC 225 og Sikorsky S-92 fra Nordmørsbyen. Helikoptertrafikken gikk som normalt mandag, sett bort fra at Puma-helikoptrene var satt på bakken.

Tenker på familiene

- Jeg hadde ikke gått opp i et Puma-helikopter i dag. Jeg stoler rett og slett ikke lenger på helikoptertypen. Jeg håper jeg slipper å fly disse igjen, for å være ærlig. Etter min mening bør de skrotes, sier oljearbeideren Alan Smith fra Aberdeen til Adresseavisen.

Airbus, som produserer Super Puma-helikoptrene, mener det ikke er noen grunn til å innføre flyforbud mot helikoptrene som i perioden 2009-2013 var involvert i fem ulykker på britisk sektor. Årsaken til flere av ulykkene har vært knyttet til problemer med girboksen, som er i tett forbindelse med rotoren.

- Det er tragisk at det igjen har skjedd en ulykke med et Puma-helikopter. Jeg tenker på alle de som har mistet sine. På familiene. På ungene. Det er rått og brutalt, vondt og meningsløst, sier Smith.

Han har lang erfaring som oljearbeider for flere selskap på ulike installasjoner i Europa, Afrika og Sør-Amerika. Mandag fløy han ut til Deepsea Bergen med et Sikorsky-helikopter, der han driller for Odfjell Drilling på oppdrag for Statoil.

Han har opplevd mye siden han gikk inn i oljebransjen på slutten av 70-tallet.

- En gang mistet vi døra på helikopteret vi fløy mens vi var høyt oppe. Men det var i Gabon. Noe slikt ville aldri ha skjedd på norsk eller britisk sokkel, sier Smith, som har skrevet under på oppropet om å sette Puma-helikoptrene på bakken permanent. Etter ulykken utenfor Bergen har over 15 000 undertegnet et opprop stilet til det britiske Lufttilsynet om å permanent stoppe bruken av Puma-helikopteret.

- Fagforeningene må være tøffe

- I Aberdeen har vi ikke de sterke fagforeningene som dere har her i Norge. Mine kolleger i Aberdeen sier at de ikke har noe annet valg enn å fly ut med Pumaene. De får beskjed om at hvis du ikke vil fly med Puma-helikopteret, så er det andre som er klare for å ta setet ditt og jobben din, sier Smith. Han har mistet en venn i en ulykke med et Puma-helikopter.

- Jeg har hørt om flere hendelser med helikoptrene. De bør skrapes. Fagforeningene må sette ned foten nå. Det må være alvorlige feil med disse helikoptrene, sier Smith, som vet om firmaer som bruker båter i stedet for helikoptre til å frakte sine ansatte til installasjoner.

- Urovekkende

Helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen fredag er et upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen. Dette får Adresseavisen bekreftet blant oljearbeiderne ved helikopterterminalen på Kvernberget mandag.

- Vi stoler på fagfolkene som jobber med helikoptrene, men hvis det er samme feilen nå som ved ulykken i 2009, er det svært urovekkende, sier Aleksander, som jobber i et serviceselskap og var på vei på jobb til Heidrun. Han vil i likhet med flere vi møter verken fotograferes eller ha hele navnet publisert.

- Det kan høres ut som om det er samme feilen nå som i 2009, sier han.

- Men jeg har aldri følt meg utrygg i helikopter, selv om jeg har hørt mange historier. Alle plattformer har vel sine historier, sier en kollega.

Piloten beroliget

Ingen av de Adresseavisen møtte ved helikopterterminalen var i tvil om at de skulle fly ut mandag.

- Vi har selvsagt pratet mye om ulykken i helgen, men jeg er ikke redd. Det er nok verst for dem som er hjemme. Puma’en er på bakken, men foreldre og familie er bekymret. Mine nærmeste er kjempebekymret, men vi drar på jobb og stoler på fagfolkene. Dessuten har Sigorsky-helikopteret som vi skal bruke nå, en mye bedre ulykkesstatistikk.

Offshore-arbeiderne som ble flydd inn fra Åsgard mandag, forteller at helikopterpiloten beroliget passasjerene før turen inn til Kristiansund: - Han sa han hadde aldri flydd om han var i det minste usikker, forteller en offshore-arbeider, og legger til at de har hatt sine opplevelser med Puma-helikopteret gjennom årene.

- Det skjedde en del ting, for å si det sånn, under de årene jeg var ved Ekofisk. Jeg har vært betenkt lenge. Det må jeg innrømme, sier mannen, som vil være anonym.

- Jeg tenkte at jeg kanskje hadde brukt opp kvoten mi, og ble landkrabbe i noen år.