Senterpartiets kommunalråd Tone Sofie Aglen sier som en konsekvens av formuleringene i den vedtatte Miljøpakken nei til Norsk Ståls utvidelsesplaner. Men fungerende ordfører Knut Fagerbakke (SV) sier ja. Rune Olsø sier at partiet ikke vil true arbeidsplasser i Nyhavna. Dette er et løfte Arbeiderpartiet ga i valgkampen, og som står nedfelt i partiprogrammet. Dermed er det et rødgrønt sprik på Nyhavna.

Før valget var et av fagbevegelsens spørsmål til partiene om de vil sikre at Nyhavn-området videreutvikles som et virksomhetsområde?

– Vi fikk et klart ja fra både Ap og SV, mens Sp var mer vage. Det er viktig for oss at de holder seg til Trondheimsmanifestet, sier LO-sekretær John-Peder Denstad.

Bedre klima

I den såkalte Miljøpakken, som det rødgrønne flertallet vedtok i april i år, inngår en rekke ambisiøse mål for et bedre klima. Innenfor byutvikling skal fortettingen fortsette og tilveksten av arbeidsintensive arbeidsplasser skal i hovedsak skje i nærheten av de tunge kollektivtrafikkårene.

Et langsiktig mål er at arealkrevende og ikke arbeidsintensiv næring må flytte ut av pressområdene. Miljøpakken fikk ikke bare de fire styrende partiers støtte, men også støtte fra Venstre og Kristelig Folkeparti.

Når Norsk Ståls planer om utvidelse på Transittkaia skal realitetsbehandles til høsten, vil svaret likevel bli ja, selv om dette er en bedrift som både er arealkrevende og ikke arbeidsintensiv.

Ikke travelt

– Vi har det ikke travelt på Nyhavna, slår Knut Fagerbakke fast og antyder et 20-årsperspektiv på utviklingen av Nyhavna.

– Da sier du samtidig at dagens aktiviteter skal få fortsette på dette området?

– Ja. Her er tung industri og lager. Og det skal det fortsatt være. Vi må i det hele tatt være forsiktige med å signalisere noe annet overfor de eksisterende bedriftene på Nyhavna. Mange av dem er avhengig av sjøverts transport, spesielt Norsk Stål.

Fagerbakke ser også positivt på utviklingen av Trondheim Maritime Senter på en sentral tomt mellom de to tyske bunkerne. Senteret må ha god tilgang til sjøen. Fungerende ordfører peker også på speditørene i området, som er tjent med nær kontakt mellom de ulike transportformene, jernbane, båt og bil.

Fagerbakke vil ta seg god tid til å utvikle Nyhavna og tilbakeviser utålmodige aktører som ivrer for snarlig byomforming av dette sjø- og sentrumsnære området som ligger flott til i forhold til sol og lys. For mens resten av Trondheims sjøside stort sett vender ryggen til sola, er Nyhavna vestvendt og attraktivt som fremtidig boligområde.

– Området er vedtatt bevart som næringsområde, og rådmannens forslag om et innslag av boliger, ble tatt ut av kommuneplanens arealdel. Vi ønsket ikke å legge press på aktørene på området. Samtidig har vi bedt om en helhetlig plan for hele området. Så får denne planen legge føringer for den videre utviklingen på Nyhavna.

Ønsker en miks

Tone-Sofie Aglen ønsker en miks av ulike aktiviteter på havna.

– Fremtidens Nyhavna må bestå av mer enn bare boliger og kontorer, sier Aglen, som samtidig utfordrer næringsaktører i området til å tenke kreativt.

– Både bryggeriet EC Dahls og kaffeprodusenten Kjeldsberg ligger i området. I tillegg har Nidar lager i Dora. Hva om disse aktørene åpnet opp virksomheten? Publikum kunne smake på kaffe eller se ølproduksjonen i praksis. På den måten blir industrien en del av byen, mener hun. Bygningsrådet vedtok etter forslag fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet i mars i fjor å beholde Nyhavna som virksomhetsområde. Bare Høyres to representanter gikk imot dette. Rådmannen foreslo senere å åpne for boligbygging i området, men det ble avvist av det rødgrønne flertallet.

Fremtidig disponering av Nyhavna er blitt et hett politisk tema. Disse tre har ulikt syn på hva som bør skje her på Transittkaia. Fra venstre kommunalråd Merethe Baustad Ranum (H), fungerende ordfører Knut Fagerbakke (SV) og kommunalråd Tone Sofie Aglen (Sp). Foto: IVAR MØLSKNES