Foto: IVAR MØLSKNES

LES MER: Norsk Stål vil utvide

Onsdag skrev Adresseavisen at Norsk Stål søker kommunen om å få bygge et nytt lager og distribusjonsanlegg ut mot Nidelva på Nyhavna. Siden de må erstatte en av sine produksjonshaller, ønsker de svar i løpet av høsten.

- Lite estetisk

Tone-Sofie Aglen derimot er ikke begeistret for Norsk Stål sine planer, og ønsker industribedriften bort fra Nyhavna.

- Spørsmålet om de skal få bygge ny produksjonshall eller ikke, er et spørsmål som bør inngå i en større debatt om hele områdets fremtid, sier hun.

Aglen mener stålbedriften tar for mye plass, og at virksomheten er lite estetisk.

- Nyhavna burde utvikles til å bli en spennende bydel, om ikke nødvendigvis en ny Solsiden eller Aker Brygge, men til et område m ed både næring, kultur og boliger, sier Aglen.

Region som helhet

I tillegg viser hun til de rødgrønnes miljøpakke, hvor det står:

«Det er et langsiktig mål at arealkrevende og ikke arbeidsintensiv næring må flyttes ut av pressområder».

Hun mener man ikke må være så redd som politiker for å si at bedrifter må flytte.

- Vi er nødt til å se hele regionen under ett. Virksomhetene må plasseres der hvor den et er mest formålstjenlig, ut i fra aktiviteten til bedriften og om den er arealkrevende, sier Aglen.

Hun mener både Orkdal, Klæbu og Levanger kan være aktuelle steder for Norsk Stål sitt distribusjonslager.

Uenig

Ikke overraskende er Arne Byrkjeflot (Rødt), nestleder i Finans- og næringskomiteen i Trondheim bystyre og LO-leder i Trondheim, uenig.

- Nyhavna er en havn, og stål kommer med båt. Derfor bør de få bygge, sier han.

At de rødgrønne i sin miljøpakke argumenterer for et annet syn, blåser han av.

- Det meste av stålet brukes i Trondheim. I tillegg er stål noe av det vanskeligste man kan frakte med bil. Det vil derfor være direkte miljøfiendtlig å flytte bedriften bort fra kundene, sier Byrkjeflot, som mener det vil føre til mer tungtrafikk på veiene.

Han vet at det er sterke krefter i kommunen som ønsker området på Nyhavna regulert til boliger og kontorer.

- En by trenger en levende havn. Det er det jeg har å si om den saken, avslutter Byrkjeflot.