– Bruken av bil til reisemål i Midtbyen nesten uforandret, sier Henning Lervåg, prosjektleder for Miljøpakken.

Etter åpningen av Nordre avlastningsvei og veiomlegginger ved Marienborg og østover i tunnel, er gjennomgangstrafikken borte fra bybildet. Det er ikke jobbilistene.

De står i bakgårder, kjellere og parkeringshus. 26 prosent av dem på arbeidsgivers regning.

LES OGSÅ (Pluss): - I slike bakgårder i Midtbyen bør det bygges nye boliger

Jobben betaler for sjefene

Vi gjorde en ringerunde. Adresseavisen har kontaktet banker, forsikringsselskaper, advokat- og regnskapskontorer, teknologifirmaer, entreprenører, offentlige etater og flere andre store og mellomstore bedrifter i byen for å undersøke de ansattes parkeringsavtaler. De fleste bedrifter betaler for sjefenes parkering. Ansatte betaler selv, dersom de trenger bil.

– Vi har noen plasser, stort sett til ledelsen, men nyansatte sjefer får ikke disse fordelene i dag, sier leder av Gjensidige Trondheim, Brit Lykke. Kommentaren er representativ for et flertall av dem vi snakket med. Også Adresseavisen har 2 plasser til sjefene. De 20 resterende plassene i kjelleren i Ferjemannsveien 10, disponeres av fotografer som har behov for å rykke hurtig ut til ethvert sted, postbil, distribusjon og en håndfull plasser til markedsavdelingen. I tillegg har vi 7 plasser til ledere og nøkkelfunksjoner som er funksjons- eller behovsvurdert i Bakke parkeringshus.

Et flertall av bedriftene vi spurte, har tilsvarende ordninger. Mange har i tillegg en håndfull disponible plasser for bruk når dette er nødvendig, men ikke på fast basis, til sine ansatte.

Ingen selskaper med gratis ansatteparkering, som Adresseavisen var i kontakt med, ønsket å fortelle om det i avisen.

– Det er et godt tegn. At det er flaut å si offentlig. Det betyr at miljøprofil er i ferd med å slå igjennom, sier Henning Lervåg, prosjektleder for Miljøpakken.

LES OGSÅ (Pluss): Vil fjerne fordelene for elbiler i Trondheim

Kjører når vi kan

I 2009 oppga 34 prosent av arbeidstakerne som kjører til Midtbyen, at de disponerte gratis parkeringsplass. I 2013 var andelen 26 prosent. Det viser de nasjonale reisevaneundersøkelsene som er gjort i regi av Transportøkonomisk Institutt. Det vil si at en av fire arbeidstakere som kjører har muligheten for å parkere i byen uten kostnad. Henning Lervåg, prosjektleder for Miljøpakken, mener arbeidsreiser i bil må ned.

– Vi har en nullvekstvisjon, og mål om at arbeidsreiser med bil skal gå ned. Spesielt dem til Midtbyen. Tallene viser at flere og flere velger å sykle, gå eller reise kollektivt om de kan. Vi ser og en positiv innstilling til dette. Likevel er det liten endring, foreløpig, hos dem som har tilgang på gratis parkering.

Lervåg mener en reduksjon av fri arbeidsparkering vil gjøre byen mer attraktiv.

LES MER (Pluss): Byen taper millioner i parkering

LES MER (Pluss): Elektrisk parkeringsdebatt

Hvorfor har dere en målsetting om nedgang i arbeidskjøring og -parkering?

– Det frigjør plass og er god klimapolitikk. Begge deler bedrer bymiljøet. Når færre legger beslag på parkeringsplasser en hel dag, er det plass til dem som kjører inn for å handle eller bruke byen på andre måter. Vi ser at bysentra som lykkes med å skjerme for biltrafikk har klart å utvikle handelsstrøkene. Også i Trondheim er det gågatene som er attraktive for folk. Her øker omsetningen mer enn andre steder i byen.

Hva kan kommunen gjøre når

arbeidsparkeringen i byen stagnerer?

– Når arbeidsstedet allerede disponerer disse plassene, er det ikke mye vi kan gjøre. Men det er ikke uvanlig at parkeringsplasser må vike i fortetningsprosesser, men eierne må selv føre disse prosessene. Vi driver holdningsskapende arbeid og motiverer ved hjelp av reiserådgivning.

Kan tilrettelegge, ikke tvinge

Og nettopp tilrettelegging for gående og syklende er en av Miljøpakkens kjepphester. De kan påvirke, men ikke pålegge. Siemens på Sorgenfri ble nylig kåret til «mest sykkelvennlige arbeidsplass» til tross for beliggenhet utenfor bykjernen, med rikelig tilgang på parkering.

Hvilke pressmidler er effektive?

– På nasjonalt plan er det avgifter på bilbruk, lokalt har vi bompengene. Dagens skatte- og avgiftssystem favoriserer bruk av bil framfor mer miljøvennlige transportmidler som kollektivtransport. Det er slik at arbeidsgivere kan tilby sine ansatte gratis parkeringsplass uten at godet må skattes av. Dersom en arbeidsgiver betaler kollektivtransport for sine ansatte vil det bli skattepliktig. Enn så lenge.