På det historiske markedet i Erkebispegården yrer det av liv under Olavsfestdagene i Trondheim.

Atmosfæren fra middelalderen med gjøglere, musikanter og handel gjenskapes, og i de mange salgsbodene er det et variert utvalg varer. To karer med de desidert varmeste jobbene kan nok tilskrives Odd Inge Holmberget og Torgeir Henriksen. I opp mot tretti varmegrader jobber de med å bearbeide 1000 grader varmt materiale.

Yrke med tradisjoner

– Vi har et litt primitivt og enkelt arbeidsoppsett akkurat her. Til daglig jobber vi mest i mørket. Da ser vi den best mulige temperaturen å behandle metallet på. I sola byr det på litt utfordringer, forteller Holmberget.

De to smedene jobber til daglig som statstilsatte i Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) og er på det historiske markedet for å vise frem det de driver med. Her demonstrerer de teknikker i smedfaget og lager alt fra ølopptrekkere til spiker.

– Det er mange som kommer bort og forteller at de har en smed i slekta. Vi er jo ikke så mange smeder i Norge i dag, men det er et tradisjonsrikt yrke, sier Holmberget.

Begrenset tidsvindu

– I motsetning til steinhuggere fjerner vi ikke masse, men vi flytter på den, forteller smeden videre. Jernet varmes opp til rundt 1000 grader først, for så å kjøles til riktig temperatur slik at smedene kan forme materialet slik de ønsker.

– Vi har et begrenset tidsvindu, og i løpet av ventetiden fra jernet er altfor varmt til det går ned mot 700 grader gjennomgår vi arbeidsprosessen i hodet. Da vet vi akkurat hva som skal gjøres når jernet er klart, sier Henriksen, mens vannflaska tømmes.

Det er varmt å være smed om det ikke også skal være tretti grader i skyggen.

Yrende folkeliv

I underkant av 30 salgsboder byr på alt fra keramikk, smykker og håndlagde såper under markedet i Erkebispegården. Folk er nysgjerrige mens de vandrer fra bod til bod. Anne Line Killingtveit fra Oppdal selger garn og skinn fra den bevaringsverdige gammelnorske spælsauen og er førstegangsselger på markedet.

– Det er første gangen jeg er her. Målet er å vise frem varene våre for et bredt publikum, og det har vi et godt utgangspunkt for å gjøre her, sier Killingtveit.

Opplevelser som berører

Konseptet Historisk marked har fått et bedre fokus på Olavsfestdagenes profil, mener arenaleder Torleif Hugdahl.

Hugdahl og prosjektleder for Historisk marked, Line Anni Solbakken, er særdeles fornøyd med utviklingen av markedet de siste årene, både i forhold til aktiviteter og innholdet i salgsbodene.

I dag er det i underkant av 30 boder representert, men det er mange om beinet. – Vi har stor pågang fra folk som ønsker å stå her, men kriteriene er strenge. Man må evne å tilpasse seg Olavsfestdagenes profil, i tillegg ønsker vi å vise mest mulig bredde, sier Solbakken.

Festival i festivalen

Profilen til Olavsfestdagene er å gi opplevelser som berører. Dette er et gjennomgående tema for alle arrangementene. I følge Hugdahl har konseptet for det historiske markedet blitt godt utviklet, noe besøket også vitner om. – For et par år siden hadde vi opp i mot 100 000 besøkende. Det er et gratis arrangement for alle, men en av våre målgrupper er familier med barn, sier Hugdal.

– Vi fyller hele plassen i Erkebispegården med aktivitet, og det blir en liten festival i festivalen, avslutter Solbakken.

Bevaringsverdig sau: Anne Line Killingtveit selger produkter fra gammelnorsk spælsau fra boden sin. Foto: OLE MARTIN WOLD
Søte epler til folket: Torbjørn Lundberg og Ingrid Indergaard selger brente mandler og epler med søt garnityr. Foto: OLE MARTIN WOLD