Etter at Statens vegvesen innløste gården, er det besluttet at de eldste husene blir flyttet og satt opp igjen 250 meter fra den gamle gården.

Litjstu fra 1860, et stabbur og et gammelt fjøs blir med på flyttelasset, samtidig som det blir satt opp ny trønderlån og ny driftsbygning i et tun etter mønster fra gammelgården.

– En god løsning, mener gårdens eier, Morten Sæther (47).

Folkene på gården er vant med å ligge tett ved vei. Eksisterende E6 går bare ti meter fra husveggen. Siden 1968 har det eksistert reguleringsplaner for veiutbygging som har truet gården like sør for rundkjøringa på Klett.

– Det er vel riktig å si at de forskjellige veiplanene har lammet oss. Blant annet hadde vi tenkt å bygge på våningshuset, men dette er det aldri blitt noe av på grunn av all usikkerheten, sier Sæther.

Ville bli innløst

I begynnelsen kjempet familien mot det nye veiprosjektet, og gikk inn for at traseen burde gå lenger øst. Men etter hvert som de skjønte at det ble valgt en veitrase tett ved husene, skiftet de strategi.

Morten Sæther viser frem mange blå ringpermer med papirer, dokumenter og ikke minst kart.

– Jeg er blitt en god kartleser. Det har tatt voldsomt med tid og krefter, sier han muntert.

Men nå er det ingen vei tilbake. Da planene for ny E6 Sør mellom Tonstad og Jaktøyen tok sin endelige form på 2000-tallet, skjønte familien at det ville bli umulig for familien på fire å bo på Sørnypøyen. De ønsket innløsning.

Men det var ikke Statens vegvesen enige i.

– I utgangspunktet var ikke gården bortregulert, bekrefter grunnerverver Holger Hallset i Statens vegvesen.

Ville bli et fengsel

Da familien Sæther ble presentert for planskisser der det skulle settes opp en fem meter høy støyvoll en meter fra husveggen på litjstu, skjønte de at det ikke var noen fremtid på gården.

– Med en slik høy mur tett på, og med en beliggenhet mellom nye E6 og en trafikkert lokalvei, ville det bli som å bo i et fengsel. Det høres kanskje rart ut, men fra da av kjempet vi for å bli innløst, sier Sæther.

Selv om det har vært både arbeidskrevende og tidkrevende, skryter han av prosessen de har hatt med veimyndighetene de siste to–tre årene.

Gleder seg til flytting

For øyeblikket reises en ny driftsbygning på jordet vest for veien. Her skal det etableres et helt nytt gårdstun med nye og gamle bygninger.

Landbruksmyndighetene i Trondheim kommune har stilt seg positive til at det tillates bygd på landbruksjord der man ellers er svært restriktiv i forhold til bebyggelse. Kommunen ønsket også at gamle bygninger ble flyttet med.

– Vi flytter inn i nytt hus neste høst. De gamle husene kommer på plass i 2016, sier en fornøyd Morten Sæther.

Han inspiserer nå så å si daglig byggingen av den nye låven.

– Etter at vi fikk en avklaring med hensyn til innløsing av gården, har alt vært en lettelse. Vi føler at vi er kommet frem til en maksimal løsning. Nå gleder vi oss til å flytte, sier han.

Mange blir berørt

Også Statens vegvesen mener det er en god løsning at gården Sørnypøyen flyttes.

– Flytting av gården ble gjort i samråd med eierne. Ved revisjon av veiprosjektet i 2013, kom vi i fellesskap frem til at det ikke var en god løsning at de skulle bo der, sier grunnerverver Holger Hallset i Statens vegvesen. Han jobber med erverv av eiendommer knyttet til prosjektet E6 Sør Jaktøyen–Tonstad.

– Verken med tanke på anleggsdrift eller drift av veganlegg, ville det være optimalt med en gård trengt mellom de to veiene, sier han.

Flere eiendommer blir berørt av den nye E6 på strekningen Jaktøyen–Tonstad.

To hus er allerede revet (2012). Ett ved rundkjøring på Klett, og ett i Espvegen på Klett. På et gårdsbruk i Lersbakken blir et våningshus flyttet ca. 20 meter. En låve blir revet, og det blir satt opp ny låve på gården.

Like sør for forbrenningsanlegget på Tiller har Vegvesenet kjøp opp et småbruk som blir revet neste år. Dette er fraflyttet allerede.

På Tillermyra blir et stort antall boliger berørt i anleggsperioden. Det blir anleggsvirksomhet som berører en rekke hager. Men her skal E6 flyttes til dels bort fra dagens linje og den vil bli lagt lavere i terrenget. Vegvesenet mener dette vil gi en stor forbedring for boligene som ligger nær dagens E6.

I begynnelsen kjempet familien mot det nye veiprosjektet, og gikk inn for at traseen burde gå lenger øst. Men etter hvert som de skjønte at det ble valgt en veitrase tett ved husene, skiftet de strategi. Foto: Glen Musk
Tre bygninger flyttes: Både stabburet og litjstu fra 1860 blir med på flyttelasset. I tillegg flyttes et gammelt fjøs. Til sammen skal de danne et gårdstun på den nye gården . Foto: Glen Musk
Arbeidskrevende: Det har vært en både tidkrevende og arbeidskrevende prosess å forhandle med Statens vegvesen. Morten Sæther synes det er blitt en god løsning til slutt. Foto: Glen Musk
Da familien Sæther ble presentert for planskisser der det skulle settes opp en fem meter høy støyvoll en meter fra husveggen på litjstu, skjønte de at det ikke var noen fremtid på gården. Foto: Glen Musk
– Det er vel riktig å si at de forskjellige veiplanene har lammet oss. Blant annet hadde vi tenkt å bygge på våningshuset, men dette er det aldri blitt noe av på grunn av all usikkerheten, sier Morten Sæther. Foto: Glen Musk
Ny gård reiser seg: Morten Sæther og familien må vike for ny E6 Sør, og flytter gården 250 meter. Fra den nye gården har han god utsikt til sin gamle gård. I løpet av et par år vil familien være etablert. Låven er allerede i ferd med å reise seg. Foto: Glen Musk
Flere eiendommer blir berørt av den nye E6 på strekningen Jaktøyen–Tonstad. Foto: Glen Musk