– Parkering var en av de tre kvalitetene vi la mest vekt på da vi planla Sirkus. Butikkmiks og opplevelse var de to andre, forteller senterleder Trine Foosnæs ved Sirkus Shopping.

– Jeg har reist rundt i de fleste parkeringshus i Norden på studietur. Og vi har jobbet mye med detaljene. På gulvet valgte vi et spesielt belegg istedet for asfalt, vi har brukt hvite vegger og vi har satset på mye belysningstyrke der bilene parkerer. I tillegg har vi intelligente lys som bidrar til at det er lett å se hvor det er ledig parkering, forteller hun.

Kaotisk, men populært

I motsatt ende av skalaen befinner p-huset til Bilhuset Ola Brun seg.

Men daglig leder Baard Leistad har svar på rede hånd:

– Ok. Men det er ikke sikkert kundene mener det samme. Vi er kanskje byens mest populære og det billigste. I hvert fall har vi smekkfullt hver dag, sier han med et smil.

Men han forstår noe av kritikken.

– Husk på at p-huset ble bygd i 1960. Det bygningsmessige er det ikke mye vi kan gjøre noe med. Det mangler oppmerking noen steder, men det skyldes at vi har lagt nytt dekke i alle etasjene. Vi har ikke rukket å merke på nytt, sier Leistad. Selv om det er trangt, rapporteres det om lite skader på bilene, ifølge daglig leder.

– Det kan skyldes at vi har mange faste brukere som kjenner forholdene, sier Leistad.

Betalingssystem

På Sentralstasjonen har vi dømt betalingssystemet nord og ned.

– Dere traff oss på et uheldig tidspunkt med hensyn til betalingsløsningen på Sentralstasjon. Etter planen skal vi ta i bruk vår Smartpark løsning som benyttes av drøyt 56 000 brukere. Vi regner med at den er like rundt hjørnet. Betaling via mobil skal bli det primære også her, svarer direktør for Trondheim Parkering, Stein Løberg.

Lover utbedring

Eiendomsdirektør Lars Henrik Wold ser ingen grunn til å forsvare forholdene ved parkeringen på Solsiden.

Han legger seg flat:

– Det er for trangt og mørkt. Dette skal vi gjøre noe med. Vi har en plan for å bedre belysningen og male opp p-huset, sier Wold.