- Barna er for avhengige av de voksnes prioriteringer i hverdagen.

Det sier Margrete Skår, seniorforsker hos Norsk institutt for naturforskning (NINA). Hun leder for tiden en tre år lang studie av barns opplevelser i natur- og grøntområder.

- Barna vi har snakket med sier de elsker å leke med andre barn i naturen. Foreldrene burde la barna få utforske det nærmiljøet har å by på, sier hun.

3160 norske foreldre har svart på en nasjonal undersøkelse Skår og kolleger har utarbeidet. Her kommer det frem at foreldrene er mer opptatt av barnas prestasjoner på skolen enn naturopplevelser. Samme undersøkelsen viser også at foreldrene til barn over 10 år prioriterer organisert fritid og innendørsaktiviteter dersom de må velge.

- Vi lever i en tid som generelt er orientert rundt gjøremål og mestring, og hvor kunnskapsmål står i fokus i skolen. Foreldrene prioriterer da ofte i tråd med dette, og fokuserer på flere aktiviteter og mere læring. Det blir da mindre av den frie leken. Spontaniteten er borte, og kreativiteten til barna blir utfordret mindre, sier hun.

Les på PLUSS: Nå er det tøft å sykle til skolen

Litt skummel, mest gøy

- Jeg er redd for mørket.

Aron (3) sitter sammenkrøllet på fanget til pappa Truls Halvorsen.

- Men det er gøy å være på tur, føyer treåringen til.

Sammen med Jonatan (3) og faren Jonas Kongsli er de med på lommelykttur til Trøåsen i Klæbu. De har fulgt en sti merket med reflekser innover i skogen, og venter nå på at bålet skal bli klart for pølsegrilling.

- Vi vil være motvekten til statistikken som viser at barn er mindre ute. Det er viktig og sunt å komme seg ut i naturen og dyrke urinstinktet litt, sier Truls, og gir sønnen en kopp med varm kakao.

- Og konseptet skogstur er veldig populært hos ungene våre, legger Jonas til.

Les også: Rørosfamilie fulgte pappas fotspor i Canadas villmark

Trygg gjennom lek

Margrete Skår synes turer i mørket er en strålende idé. Ikke bare fordi man kommer seg ut, men for å gjøre barn trygge på mørket.

– Barn lærer gjennom lek, og det at de leker i mørket kan gjøre dem tryggere på noe som ofte kan oppfattes som skummelt, sier hun.

– Det er flott når barn får utforske natur. Naturen har en nedstressende effekt, og er bra for den kognitive utviklingen. Barn er kreative, la de leke med andre barn og erfare sine egne positive naturopphold, fortsetter hun.

Møtes på lik linje

Vigdis Vedul-Kjelsås har nettopp har fullført en doktorgrad om sammenhengen mellom kompetanse, fysisk form og selvoppfatning hos barn. Hun sier det er kjempeviktig å la barn få leke ute i naturen, og ikke bare delta i organisert idrett

- I en gymsal blir mye utstyr og apparater lagt frem, og barna blir fortalt hvordan de skal bruke det. Alt er så tilrettelagt.

- Ute i naturen må de se mulighetene i det som er der naturlig. De får oppleve forskjellig underlag og må være kreative når de beveger seg. Det er vanskelig å oppleve på en idrettsarena, som for eksempel en kunstgressbane, fortsetter hun.

Blir underholdt inne

- Det er sykt mørkt her, sier en gutt før han løper vekk fra bålet og lenger inn i mørket.

Lyset fra alle hodelyktene gir inntrykk av å være forvokste døgnfluer i skogholtet rundt bålplassen. De flyr rundt, både oppi trær og under steiner.

- Nå er det klart for grilling, roper en av turlederne.

Truls og Jonas er enige om at det er viktig å løsrive ungene fra alle skjermene hjemmet har å by på, og gi de en opplevelse som er mer utfordrende enn tegnefilmer på tv.

- Innendørs blir du underholdt, men ute må du bruke fantasien og underholde deg selv, sier Jonas.

- Vi vet snart ikke lenger hva det vil si å være ute, hvordan man skal kle seg, eller hvordan man lager en gapahuk, sier Truls og trer en pølse på grillspydet Aron holder i hånden.

- Det kan være både vått og kaldt, men det er fantastisk å kjenne på naturkreftene. Det gjør ungene tøffere, avslutter han, før alle fire går for å varme seg rundt bålet.

Les på PLUSS: Bymarkas skjulte hyttefelt

Jevner ut forskjeller

Vigdis Vedul-Kjelsås sier at barn lærer mye av de sosiale normene gjennom fysisk aktiv lek med andre unger. Hun sier det gir et variert erfaringsgrunnlag, som igjen kan føre til bedre fysisk selvbilde.

- Å ha godt fysisk selvbilde betyr å mestre fysiske utfordringer. Du føler du har mindre å spille på dersom du ikke mestrer oppgaver eller aktiviteter. Å være aktiv gjør deg bedre kjent med din egen kropp, og dette kan gi et bedre utgangspunkt når du står foran nye utfordringer.

Hun tror også det at man kler seg mer praktisk når man er ute i skogen, er med på å jevne ut forskjellene man finner i en skolegård.

- I naturen kler man seg mer etter forholdene, mer praktisk. Det klespresset man finner på mange andre arenaer kan reduseres. Da kan ungene legge akkurat den biten til side og konsentrere seg mer om å leke med andre uten tanker om klær, utseendet og prestasjoner, sier hun.

Jonas Kongslie og sønnen Jonatan (f.v.) ble invitert fikk høre om lommelyktturen av kompisene Truls Halvorsen og sønnen Aron. Begge småbarnsfedrene tror det er viktig å skru av skjermene i hjemmet og la barna utfordre kreativiteten ute i naturen. Foto: Mari Vold
Seksåringene Andreas Bardø-Høiseth (f.v.) og Aleksander Vatn har funnet en stille plass i skogholtet der de kan leke med pinner og kongler. Foto: Mari Vold
Kveldsmat: De fleste deltakerne spiste kveldsmaten i skogen denne dagen. På menyen sto pølser, pinnebrød og kakao. Foto: Mari Vold
Vigdis Vedul-Kjelsås tror klespress og forventinger forsvinner ute i naturen, og at barn kan være friere til å vise frem andre egenskaper.