Dette står i kontrast til markeringen denne uken av 50 000 solgte elbiler her i landet.

– Vi merker en nedgang i salget som så mange andre, sier daglig leder Johan Sylthe i Carpoint i Trondheim. Carpoint leverer elbiler av flere merker.

Sylthe sier at man merket det omkring påsketider. Men han karakteriserer det ikke som noen dramatisk nedgang.

– Det er på langt nær full stans. Jeg vil anslå nedgangen av elbil-salget hos oss til ca. 20 prosent, sier Sylthe.

Han tror diskusjonen om å få elbilene ut av kollektiv-feltene, at de ikke lenger skal ha fritak ved bompassering og lavere årsavgift, kan ha hatt betydning.

– Men ikke bare det. Det kan også ha med årstiden å gjøre. Vi opplever ofte et vakuum i salget ved påsketider, sier Johan Sylthe.

Les også: Én av fire nye biler i mars var en elbil

Les også:

Har vært stille

Jørgen Kristengård hos Sulland i Trondheim bekrefter også lavere temperatur i elbil-markedet.

– Det har vært stilt. Selv om det har tatt seg opp i det siste, har det ikke normalisert seg på nivå med det vi hadde på tampen av fjoråret, mener salgssjefen hos Sulland som selger elbiler for BMW.

Markedssjef Jarl Mortensen hos Møller Bil VW tror diskusjonen om elbil-fordelene har ført til en reaksjon i markedet, men at salget ikke har stoppet opp.

- Salget var sinnssykt

– Da vi lanserte Golf som elbil var det galematias en stund. Salget var sinnssykt. En stund solgte vi dobbelt så mange elbiler som andre modeller. Slik er det ikke lenger. Salget av elbiler har jevnet seg ut, og kan sammenlignes mer med det vi selger av andre modeller, sier Mortensen.

Han mener bilbransjen er mer eller mindre prisgitt svingningene som kommer som følge av politiske diskusjoner.

– Når det hevdes at det ikke skal være lov å kjøre med dieselbiler i bykjernen, bremser salget av disse bilene, og når det er snakk om å ta fordelene fra elbilene, rammes dette salget, sier Mortensen.

For tidlig å konkludere

Daglig leder Geir Holum hos Witro Bil som forhandler Nissan, synes det er for tidlig å trekke noen konklusjoner. Han minner om at debatten om elbil-fordelene har ført til svingninger frem og tilbake de siste to årene.

– Det er en generell nedgang i bilsalget, og jeg tror ikke elbilene har større nedgang enn andre biler. Usikkerhet er aldri positivt, men jeg synes det er for tidlig å konkludere. Jeg ville hatt med meg statistikken for april og mai før jeg ville sagt noe om en eventuell nedgang i salget av elbiler, sier han.

Holum minner om at salgsstatistikken for mars viser at dette var måneden med det høyeste elbil-salget i Norge noensinne.

Historisk

Mandag rullet elbil nummer 50 000 ut på norske veier. Begivenheten ble markert av Norsk elbilforening, i Drammen, med det symbolske registreringsskiltet EL60000.

– Dette er en historisk dag for Norge, som leder an utviklingen i verden for en utslippsfri biltrafikk. Elbiler er populært blant norske bilkunder fordi politikerne gir elbilen fordeler. Politikken gjør at elbilen er konkurransedyktig i startfasen vi nå er inne i. All honnør til politikerne som har lagt til rette for den norske elbilsuksessen, uttalte Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbiler står hittil i år for nesten en fjerdedel av nybilsalget i Norge. Det er unikt i verdenssammenheng og gjør Norge til et svært viktig marked for internasjonal bilindustri. 50000 elbiler betyr at rundt 2 prosent av alle personbiler i Norge er elektriske.

Kjemper for elbil-fordelene

– Vår rolle som fyrtårn i det internasjonale elbilmarkedet er kanskje det viktigste klimatiltaket Norge bidrar med på lengre sikt, sa Bu.

– Politikerne må ha is i magen og la elbilfordelene vare til elbilen er konkurransedyktig på rekkevidde og pris. Utviklingen så langt har gått mye raskere enn vi kunne håpe på, og vi tror at elbilmarkedet kan være konkurransedyktig innen få år. Med bedre rekkevidde og godt utbygd ladenettverk er det ingen grunn til å velge eksosbil lenger. Elbilen er bedre med tanke på miljø, støy, energieffektivitet, driftskostnader og kjørekomfort, sa Christina Bu.

Vil ikke konkludere: Geir Holum hos Witro bil i Trondheim mener det er for tidlig å si om det er nedgang i salget av el-biler. Foto: Morten Antonsen