På den nye brua over Nidelva skal det være fire bilfelt, og det blir rundkjøringer på hver side.

Det nye veianlegget som skal bygges er ment å gi god trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle typer trafikanter, i tillegg til sykkel- og kollektivløsninger med høy standard. En fremtidig tunnel til Byåsen er også med i planene.

Viktig del av hovedveinettet

Bruprosjektet finansieres av Miljøpakken og involverer området fra Sluppen til Sivert Dahlens veg. Dette tilsvarer en strekning på 1,2 kilometer på Osloveien. Sammen med prosjekter som Nordre avlastningsvei, Strindheim-tunnelen og traseen forbi Marienborg jobbes det for å utbedre hovedveisystemet rundt Trondheim.

Å avlaste Midtbyen og Elgeseter for gjennomgangstrafikk, i tillegg til å øke trafikksikkerheten, er noen av hovedmålene i det nye planforslaget som er ute på høring. Det vil også legges til rette for rask og god avvikling av kollektivtrafikken.

Ikke ferdig før i 2018

Bystyret i Trondheim og fylkestinget vedtok i april at ferdigstillelsen av nye Sluppen bru skal framskyndes til 2017, men ifølge Statens vegvesen kan brua tidligst stå ferdig om fire år. De regner derfor ikke med at prosjektet kan fremskyndes slik som bystyret og fylkestinget har vedtatt.

– Å få prosjektet ferdig til 2017 blir veldig komplisert tidsmessig, derfor er det mer gunstig å få til start sommeren 2016 og ferdigstillelse sommeren 2018, sier planprosjektleder i Statens vegvesen, Terje Simonsen.

Innløser boliger

Osloveien er i dag en tofelts vei med fartsgrense på 60 km/t, og ved adkomst til boliger på vestsiden er det flere steder trafikkfarlig. I de nye planene vil boligene som blir berørt av utbyggingen på vestsiden, få tilbud om erstatning. –Her er det snakk om åtte-ti boliger, i tillegg til at noen hus allerede er innløst. Alle grunneiere på vestsiden av Sivert Dahlens veg som kommer i konflikt med veianlegget, er varslet, sier Simonsen.

Ifølge plansjefen er løsningen de nå har presentert, gunstig på mange måter.

– Både syklister, gående og bilister vil merke en positiv utvikling i forbindelse med denne utbyggingen. Vi har lagt frem en løsning som ivaretar trafikksikkerhet og fremkommelighet på best mulig måte. Når det er sagt, er det ingen risiko med å kjøre over Sluppen bru i dag, den ble inspisert nå i mai, og er godkjent. Slik vi ser det, er det ingenting som tilsier at Sluppen bru må stenges før ei ny bru er på plass.

Det er anslått at det passerer ca. 1900 syklister over Sluppen bru daglig i sommerhalvåret, mens det i gjennomsnitt kjører over 12000 biler over denne brua i døgnet. Beregninger viser at trafikken er nesten halvert fra 2009 til 2013, noe som er direkte relatert til at bomstasjonene ble satt opp i 2010.