Søndag var det offisiell åpning av verdens største fabrikk for produksjon av flytende biogass på Fiborgtangen i Levanger. Biokraft AS vedtok å starte byggingen i 2015.

Åpningen startet med foredrag av ledere fra forskjellige deler av norsk samfunns- og næringsliv. En av dem var Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

- Dette handler om veldig mye mer enn at vi kan starte industri på små steder. Det er en stor dag for Norge også, fordi det posisjonerer landet innenfor sirkulær økonomi og bioøkonomi, sa hun.

- Jeg mener dette prosjektet er et meget godt eksempel på at man kan bruke biologiske ressurser til å skape helt ny næring, fortsatte Traaseth.

Skal kutte klimagassutslipp

Statsminister Erna Solberg talte under åpningen.

- Det vi er med på i dag er en milepæl på veien til å gjøre Norge et lavutslippssamfunn, sa Solberg i talen før hun påpekte at de tar på alvor hvordan klimaet endrer seg.

- Norge har lovfestet at vi har et mål om å bli et lavutslippssamfunn innen 2050. Det betyr at utslippene må reduseres med minst 80 prosent sammenlignet med 1990. Det kommer til å bli en krevende omstilling, men det vil også åpne for nye muligheter, sa Solberg.

- Når vi skal kutte klimagassutslipp, så er det et mål at vi gjør det på en måte om omstiller økonomien og lager nye løsninger med økt konkurransekraft for norske bedrifter, fortsatte hun.

- Det som skjer på Biokrafts anlegg på Skogn gir meg tro på at vi kan lykkes i dette viktige arbeidet, sa statsministeren.

Til Adresseavisen sier hun at fornybar biogassproduksjon er et satsingsområde for regjeringen.

- Derfor har vi lagt til rette for at både biogass og biodrivstoff skal kunne stimuleres mer fremover. Det er viktig fordi at vi må ta veldig mye av våre hjemlige kutt på transportsektoren. Og for tungtransporten er biogass et av de store svarene for å få ned utslippene, sier Solberg.

Hun tror transportsektoren vil ta til seg mulighetene som kommer med flytende biogass.

- Vi ser betydelig større interesse både for el-kjøretøy og småtransporten i byene for noen av de store leverandørene, og vi ser også at det er en interesse for å gjøre investeringer i nytt kjøretøy som gjør at de kan bruke biogass, sier statsministeren.

- Nytt industrieventyr

Ordfører i Levanger, Robert Svarva var også til stede under åpningen.

- Dette er starten på et nytt industrieventyr. Det betyr mye for regionen, og det vil bety mye for etablering av nye arbeidsplasser, men også de eksisterende arbeidsplassene på Norske Skog på Skogn, sier Svarva til Adresseavisen.

-Det har ringvirkner. Biogassfabrikken er kjempeviktig, fortsetter han.

Startet produksjonen i juni

Biokraft Skogn startet produksjonen allerede i juni. Administrerende direktør i Biokraft AS, Håvard Wollan, sier til Adresseavisen at de regner med å doble kapasiteten i løpet av de kommende to årene. I dag har fabrikken på Skogn kapasitet til å produsere 12,5 millioner normalkubikk-meter, noe som tilsvarer 125 gigawattimer energiproduksjon, per år.

Det er Aga AS som kjøper og distribuerer den flytende biogassen til markedet. Det blir utnyttet som drivstoff for kollektivtrafikk og tungtransport.

Tidligere i sommer sa Wollan til Adresseavisen at Aga AS har informert om at gassen som produseres i Skogn, hovedsaklig havner i Oslo-området. Det er fordi etterspørselen har vært større i Oslo-området enn i Trøndelag. Nå er han optimistisk på at det snart kommer løsninger for Trøndelag også.

- Jeg tror det kommer helt naturlig og ganske snart, sier han.

- Til å begynne med var det utfordrende for elbiler å finne ladestasjoner. På samme måte er det utfordrende å finne fyllestasjoner for flytende biogass. Det bygges ut der tettheten og markedet er størst, og det er i Oslo-området, fortsetter Wollan.

Tor Husebø, ansvarlig for «clean energy» i nordiske land i Aga, forteller at den første fyllestasjonen for flytende biogass er oppe og går i oktober i Oslo.

- Vi håper fyllestasjon nummer to eller tre kommer i Trondheim, sier han og legger til at han antar det i hvert fall er én fyllestasjon i Trondheim innen utgangen av 2019. Det er tungtransport-sektoren de sikter seg inn mot.

Avfall fra landbruk og oppdrett

Wollan sier Norge har lyktes med en strategi for å redusere CO2-utslipp fra privatbilisme, men at det ennå ikke har lyktes med lastebiler og de tunge kjøretøyene. Wollan sa i august at flytende biogass kan erstatte 13 millioner liter diesel.

Råvarene til biogassproduksjonen kommer fra papirfabrikken som ligger rett ved anlegget, Norske Skog Skogn, og avfall fra regionalt landbruk og norsk oppdrettsnæring.

- Vi tar egentlig imot avfall fra hele den norske oppdrettsnæringa, sier Wollan.

Som følge av produksjonen brukes fabrikken også til to fullskala utprøvinger i FoU-sammenheng, forteller Wollan. Der ser de på om man kan lage fôr til blå og grønn sektor av avfallet fra biogassproduksjonen. Wollan omtaler dette som sirkulær bioøkonomi og et eksempel på vekselvirkninger mellom disse to sektorene.

Biokraft AS har til sammen 15 ansatte, og oppunder ti av dem jobber på anlegget på Skogn, opplyser Wollan.