Kunder av elbilen Think river seg i håret. Bilene står i sju steiner fordi den konkursrammede fabrikken ikke kan skaffe reservedeler.

Verst er det når elektronikkboksen Power Control Unit (PCU) svikter.

Siden fabrikken i Finland stengte dørene i juni, er det ikke laget en eneste ny PCU. Elektronikkboksen sørger blant annet for at bilen lades, og koster 60 000-80 000 kroner.

I Trondheim står en lang rekke elbiler av merket Think på verksted. Hos Vinjes Bilverksted på Nardo, som Trondheim kommune bruker, har en av bilene stått parkert siden september i fjor. Vinje har seks-sju Think stående, deriblant Adresseavisens «Elvis». Også «Elvis» har fått problemer med elektronikken.

Om mulig verre er situasjonen hos Ford-forhandleren Melhus Bil ved Sandmoen, som har store problemer med å få reparert 10-11 Think.

Ved Røhne Selmer i Oslo-området forsøker man å få overhalt noen brukte PCU, men om man lykkes er ennå usikkert.

Skaffer slitedeler

- Slitedeler på Think kan vi skaffe fra Peugeot og Citroën. Men når elektronikkboksen svikter, bli vi fullstendig maktesløse. I utgangspunktet er dette en garantisak, men vi har ingen å rette klagene til. Think er konkurs og ingen svarer på våre henvendelser, sier avdelingsleder Roger Skagemo ved Vinjes Bilverksted.

Verkstedet har ikke plass til flere Think, og må nå flytte bilene til et lager på Tiller.

Ved årsskiftet 2009/2010 ble produksjonen flyttet fra Aurskog til Valmet-fabrikken i Nystad i Finland. Finnene konstruerte en ny elektronikkboks, som består av sju-åtte komponenter og ikke bare én. Den nye PCU lar seg lettere reparere.

Taper store beløp

Vinjes Bilverksted ble reparatør for Think i 2008, noe de angrer på i dag.

- Det er oppstått en svært kjedelig situasjon for både oss og for våre kunder. Vi har brukt mye tid og penger vi ikke får igjen, sier Skagemo. Han antyder et tap på mellom 200 000 og 300 000 kroner.

Han legger til at det har vært en del tekniske problemer med Think. Et kadmiumbatteri sprakk, og innholdet kom inn i kupeen. Det har også vært problemer med varmeapparatet, giret, airbagen har sviktet, og både forstilling og bakstilling har problemer.

- Har dere håp om å få dekket noe av utgiftene?

- Nei, Think skylder Valmet så mye penger at vi stiller nok langt bak i køen, mener Skagemo.

Melhus Bil rakk å selge over 50 elbiler den forholdsvis korte tiden de var Think-forhandler. Fortsatt har de en bil stående utstilt.

Bilens akilleshæl

- Vi har bestilt seks nye PCU, men det er høyst usikkert om vi noen gang får dem levert. Et elektronikkfirma i Stjørdal har sagt seg villig til å se om det er noe de kan gjøre for å få boksene reparert, sier kundemottaker Bertin Lillevold ved Melhus Bil.

Han betegner situasjonen som fortvilt. Det kan se ut som om elektronikkboksen er bilens akilleshæl.

Lillevold antar atPCU må skiftes på rundt 30 prosent av bilene de har solgt. Selve boksene koster fra 10000 kroner pluss moms til 47000 kroner pluss moms, avhengig av hvilken generasjon Think man snakker om. I tillegg kommer arbeidspenger.

Hvor mye Melhus Bil vil tape på Think, tør de ikke tenke på. Men det dreier seg om flere hundre tusen kroner.

- Vi har sendt flere fakturaer til Think-konsernet, men de blir ikke betalt, sier Lillevold.

Olle Malmring i Trondheim Bilkollektiv venter på at to av de tre Think de eier skal bli reparert. Foto: KjellA.Olsen
Elbilansvarlig Fredrik Adolfsen ved Vinjes Bilverksted har opplevd en god del tekniske problemer med Think. Foto: Kjell A.Olsen
Elbilansvarlig Fredrik Adolfsen ved Vinjes Bilverksted har opplevd en god del tekniske problemer med Think. Foto: Kjell A.Olsen
Seks av Trondheim kommunes 19 Think elbiler står på verksted. Roger Skagemo ved Vinjes Bilverksted får ikke tak i den nye elektronikkboksen som må skiftes. Foto: KjellA.Olsen