Disse kjendisene tar et ja for et ja

At ingenting annet enn et ja er samtykke til sex, understrekes i en kampanje fra Norske kvinners sanitetsforening.

Magnus Devold, Sandeep Singh og Daniel Kvammen fronter Ja betyr ja-kampanjen. 

Saken oppdateres.

- Voldtektsstatistikken er urovekkende når den viser at én av ti jenter blir voldtatt. Og det er slik at når russetiden kommer, så kommer ikke voldtekstanmeldelsene lenge etter, sier generalsekretær Grete Herlofsen i Norske kvinners sanitetsforening til Adresseavisen.

Sanitetsforeningen har gjennom mange år jobbet mot vold mot kvinner, og pleier i den forbindelse også å møte russen.

Les også: - Det er ikke rusetida, det er russetida

- Ja fra begge to

Ja betyr ja-kampanjen er et samarbeid med det feministiske tidsskriftet Under Arbeid og fokuserer på at begge parter skal si ja til å ha sex. Først da er det en reflektert beslutning og forholdet mellom partene er likestilt.

- Et ja fra begge to er viktig for at det skal være et trygt valg. Verken gutter eller jenter har lyst til å gå ut av russetiden som overgripere eller voldteksoffer. I en periode av livet med mye festkultur og stort fokus på sex, er det viktig at man er ekstra bevisst på hvor grensa går, sier Herlofsen.

Fra natt til 1. mai 2015: Politiet etterforsker to russevoldtekter

Kjendiser fronter kampanjen

Kampanjen har fått god respons, og flere kjendiser fronter nå budskapet. Som komiker Magnus Devold, Idol-dommer Sandeep Singh og musiker Daniel Kvammen.

Sistnevnte skriver dette på sin Facebook-side:

«Drar lett på med sjølvportrettgamet for Under Arbeid og Sanitetskvinnene sin kampanje mot voldtekt i russetida! Ta ansvar, SÅ ekta! #jabetyrja»

Kjernekar-kampanjen

Sanitetsforeningen har møtt russen sammen med både politiet, med deres Kjernekar-kampanje, og Amnesty med deres Nei betyr nei-kampanje.

- Jo flere aktørere, jo større synlighet. At vi er mange som snakker med ungdommen forsterker hverandres budskap, sier generalsekretæren.

Kjernekar-kampanjen ble opprettet i 2013 etter initiativ fra Kripos og skulle bidra til bevisstgjøring blant unge mennesker og hindre at voldtekter skjer på fest.

- Vi står nå foran en ny russetid og det er all mulig grunn til å minne om budskapet i politiets Kjernekar-kampanje. Vår oppfordring går særlig til unge menn. Ta vare på vennene dine, sørg for at ingen gjør noe eller blir utsatt for noe som vil prege dem i mange år framover, sier Eivind Borge, som leder Taktisk etterforskingsavdeling i Kripos, i en uttalelse på politiet.no.

- Unge menn må skjerpe seg

Politiet i Trøndelag tar jevnlig fram Kjernekar-kampanjen, spesielt i forbindelse med russefeiring og fadderuker ved høyskoler og universiteter.

- Kampanjen er spesielt rettet mot festrelaterte voldtekter. Vi appellerer først og fremst til unge menn om å skjerpe seg og være kjernekarer i omgang med kvinner. Og at menn hjelper andre menn med å opptre på en ordentlig måte overfor kvinner, sier stasjonssjef Arve Nordtvedt ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Han både tror og håper at kampanjen fungerer forebyggende.

- Vi opplever at ungdommen er positive til det vi formidler. Vi oppmuntrer til at de tar ansvar for egne handlinger og følger med hverandre. Det handler også om å bevisstgjøre dem som kan bli utsatt for dette, sier Nordtvedt.

- Vi appelerer først og fremst til unge menn om å skjerpe seg og være kjernekarer i omgang med kvinner, sier stasjonssjef Arve Nordtvedt ved Sentrum politistasjon i Trondheim. 

- Vi appelerer først og fremst til unge menn om å skjerpe seg og være kjernekarer i omgang med kvinner, sier stasjonssjef Arve Nordtvedt ved Sentrum politistasjon i Trondheim. 

På forsiden nå