– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sier konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson, til Dagens Næringsliv. Han mener at flypassasjeravgiften er feil.

SAS har i løpet av det siste året økt langdistanseflygingene med rundt 25 prosent. De fleste går fra Stockholm og København, men snart kommer Miami i USA inn som reisemål fra Oslo.

Den særnorske flypassasjeravgiften på toppen av avgiftene som betales til Avinor, gjør det ifølge SAS-sjefen mindre attraktivt å fly fra Norge.

– Det finnes en grense for hva vi kan betale, sier Gustafson. Han mener den knallharde konkurransen spesielt på langdistanseflyginger kan gjøre det mer attraktivt å legge disse til andre flyplasser enn i Norge.

Han peker på at SAS allerede betaler en halv milliard kroner i året til norske myndigheter i samlede avgifter og mener at den nye avgiften kun vil få negative effekter for norsk økonomi og vekst.

Etter at Ryanair legger ned basen på privatdrevne Rygge flyplass fra 1. november og begrunner det med flypassasjeravgiften, legger Rygge ned den sivile delen fra samme dato. 500 arbeidsplasser på flyplassen forsvinner, og det samme i nærområdet som følge av nedleggelsen.