STATSBUDSJETTET 2017:

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 vil ikke bidra til at Norge når klimamålene, slår Venstre fast.

Partiet foreslår derfior en rekke "grønne skifte-tiltak" i sitt alternative statsbudsjett.

* Billigere elbiler og dyrere fossilbiler.

* Storstilt utbygging av infrastruktur for nullutslipp og kompensasjonsordninger for tungtransport som går fra fossil til lavutslipp.

* Mer til bane og mindre til vei og 6 milliarder kroner mer til miljøtiltak.

I budsjettet går de inn for å øke bensin- og dieselavgiften med henholdsvis 15 og 65 øre mer enn regjeringen legger opp til i sitt forslag til statsbudsjett.

Dermed foreslår Venstre en total prisøkning på 50 øre på bensin og 1 krone på diesel i forhold til dagens nivå.

I tillegg vil partiet bruke nesten 7 milliarder færre oljekroner, mens skattene skal skjerpes med nesten 1 milliard.

Totalt foreslår Venstre å omprioritere nærmere 40 milliarder kroner sammenlignet med regjeringens forslag til statsbudsjett.

Garanterte

Partileder Trine Skei Grande tok tirsdag turen til teknologibedriften Asko for å legge fram sitt budsjett.

– Vi er i en situasjon der Norge skal gjennom en svær omstilling, sier Grande.

Hun er ikke i tvil om at de kommende budsjettforhandlingene med regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet vil bli krevende, og minner om fjorårets budsjettforhandlinger.

– Grunnen til at det i det hele tatt ble en avtale, var at statsministeren personlig garanterte for at budsjettet i 2017 ville medføre en grønn skatte- og avgiftsomlegging som forsterker klimaforliket, skriver Venstre i budsjettet.

Nå vil Venstre at regjeringen lever på dette løftet.

Krone for krone

Venstre vil ta inn 7,5 milliarder kroner i økte grønne skatter og avgifter. Samtidig skal like mye gå til reduserte avgifter på miljøvennlig atferd.

– Krone for krone vil bli gitt tilbake for å sørge for at de som velger de grønne løsningene går i pluss, sier Venstre-lederen, som er svært kritisk til blant annet regjeringens foreslåtte netto avgiftslette for bilister og fossile biler.

– Hvordan regjeringen har tenkt å nå målene om at Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050 og at utslippene fra transportsektoren skal halveres i løpet av 13 år, er en stor gåte, skriver Venstre i budsjettet.