Forbrukerrådet kritisk til pop up-varsler

Forbrukerrådet er lite begeistret for pop up-varslene Facebook og Google benytter i forbindelse med innføringen av den nye personvernforordningen.

Saken oppdateres.

Sammen med flere forbrukerorganisasjoner ber nå rådet europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med forordningen.

En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».

– Respektløst

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Facebook skriver i en epost til NTB at selskapet det siste halvannet året har forberedt seg for å forsikre at selskapet følger kravene i den nye forordningen.

– Vi har tydeliggjort vår policy, gjort det lettere å finne personverninnstillingene og innført bedre verktøy som lar brukerne se, laste ned og slette informasjonen om dem. I forkant av GDPR ba vi folk sjekke viktig informasjon om personvern og velge innenfor tre viktige områder, sier en talsmann for Facebook. Han legger til at de følger loven og råd som er innhentet fra eksperter på personvern og design og at målet er å hjelpe brukerne å forstå teknologien og valgene de tar.

Kontroll

Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei. De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.

I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.

På forsiden nå