Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll

Milliardfregatten fikk advarsler fra både tankskipet og Kystvernet, men fregattens skipsledelse svarte at de hadde kontroll, ifølge nettavisen Aldrimer.

Den norske fregatten «KNM Helge Ingstad» som kolliderte med tankskipet «Sola» nær Stureterminalen i Øygarden.  Foto: Bergens Tidene

Saken oppdateres.

Kort tid senere var kollisjonen et faktum. Hendelsesforløpet blir bekreftet til Aldrimer av flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.

Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det framholder fem kilder uavhengig av hverandre. I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.

LES OGSÅ: – Fregatten hadde vikeplikt

Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre. Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke fram om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.

Adresseavisen skrev torsdag at alle skip over 24 meter som går inn i overvåkningsområdet til Fedje sjøtrafikksentral, plikter å søke om dette, også militære fartøy.

- Også militære fartøy skal ha seilingsklarering når de går inn i et slikt tjenesteområde. Det skal søkes om å seile og oppgis seilingsplan. Men et unntak er at det kan brukes mobiltelefon, dersom det anses militært nødvendig å ikke kommunisere på en åpen radiokanal, uttalte seniorrådgiver Trond Ski i Kystvverkets sjøsikkerhetsavdelingen til Adresseavisen.

Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisjonen med tankskipet Sola tidlig torsdag morgen.  Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix

 

Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene som Aldrimer refererer.

– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.

– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregatten som var skyld i kollisjonen.

Fregatten KNM Helge Ingstad havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola natt til torsdag. Åtte av mannskapet ble lettere skadd i sammenstøtet.

LES OGSÅ: Milliardfregatten designet for å tåle treff av missiler

Hadde skrudd av posisjoneringssystem

Fregatten Helge Ingstad hadde ikke på systemet som viser skipets posisjon da det kolliderte med oljetankeren Sola TS.

Forsvaret opplyser til Bergens Tidende at det ikke er vanlig at krigsskip seiler med det automatiske identifikasjonssystemet AIS på hele tiden. I motsetning til sivile skip, er ikke militære fartøy pålagt å ha senderen på.

– Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det. Det er aktiviteten om bord som avgjør, sier pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret til avisen.

– Ikke uvanlig

KNM Helge Ingstad hadde deltatt på øvelsen Trident Juncture utenfor kysten av Trøndelag og var på vei tilbake til basen på Haakonsvern i Bergen da ulykken skjedde natt til torsdag. Underveis på turen hadde fregatten påslått posisjonssystemet noen ganger, men ikke da ulykken skjedde.

– Jeg anet ikke hva beslutningsgrunnlaget var. Det er ikke uvanlig at systemet skrus av. Nå må vi avvente arbeidet til politiet og Statens havarikommisjon, sier Herland videre.

Sikrer skipet

Forsvaret opplyser fredag morgen at arbeidet med å sikre det havarerte skipet i fjæresteinene utenfor Stureterminalen har gått som planlagt gjennom natten. Fregatten har i natt ligget stabilt på stedet hvor den ble kjørt inn på land etter kollisjonen med tankskipet. Etter at den hadde tatt inn vann fikk skipet en kraftig slagside og ligger kraftig over på styrbord side.

Skipet skal etter planen heves på en lekter fredag. Om altså går som planlagt vil skipet så slepes til Haakonsvern, Sjøforsvarets hovedbase like utenfor Bergen.

– Sveisearbeidet med festepunkter på skroget anser vi som tilfredsstillende. Hullene som er boret og fundamentet som er satt på land må nå herdes før vaiere kan strekkes. Når dette arbeidet er gjort vil fregatten være sikret til at vi kan gå videre med bergingsarbeidet, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret i en uttalelse.

På forsiden nå