Den tidligere salgs- og markedssjefen fikk 72 tilbud om jobbsamtaler etter å ha blogget om jakten på ny sjefsjobb. Kun to av tilbudene var utlyste stillinger, skriver Aftenposten.no.

- Mens det på vårparten var 1700 ledige jobber i Rogaland, var kun 68 av disse ledige lederstillinger. Disse lyses sjelden ut, og gjør de det er det kun gjennom upersonlige stillingsannonser der man får liten eller ingen informasjon om selskapets verdier, hvem de er, sier Alain Fassotte til Aftenposten.no.

Den selvtitulerte «oljeungen» fra Stavanger, var salgs- og markedssjef i TV Vest i oljebyen, og kjent i sosiale medier som «Selgeren».

Han mente han hadde gjort seg ferdig med sitt mandat i jobben, og valgte å fortelle at han hadde sagt opp jobben på sin allerede profilerte blogg, der han lenge hadde utvekslet faglige oppdateringer innen salg og markedsføring.

«En leder søker jobb»

I 98 dager fra vårparten og gjennom sommeren lot han leserne følge leteprosessen etter ny sjefsjobb gjennom føljetongen «En leder søker jobb».

Han hadde egentlig en liste over bedrifter som skulle kontaktes, og han kunne bare gått til et rekrutteringsfirma.

Men fordi han valgte å gå åpent ut i sin leting, ble rollene snudd, og han fikk arbeidsgivere til å oppsøke seg.

45 jobbsamtaler

Det pøste på med tips, han ble etter få dager stoppet på gaten med spørsmål om det ikke var «han som har sagt opp og leter etter drømmejobben?»

Og han fikk etterhvert 72 tilbud om jobbsamtaler. Han slo til på 45 av dem for å sondere terrenget.

- Det første tilbudet kom etter en og en halv time. Men jeg måtte ha is i magen. Jeg skulle ikke bare ha ny jobb, jeg skulle ha drømmejobben som skulle være langvarig. Jeg ga meg selv en frist på tre måneder da jeg fremdeles hadde lønn, og satt opp 11 verdier som var viktige for at jeg skulle trives. De verdiene var jeg klare på i jobbsamtalene, og det var mange som ikke klarte å svare klart på hvilke verdier de sto for, sier Fassotte.

- Som å stagedive

Han ble overveldet over den store responsen, fordi han hadde vært svært usikker på om han gjorde det rette.

- Det var litt som å stagedive. Jeg ante ikke om jeg ville treffe betongen eller om noen ville ta imot meg.

Til slutt hadde han en topp-tre-liste over kandidater, og var i sluttforhandlinger med nummer én på listen.

Champagnen var kjøpt inn, og alt som manglet var et «ja» mandag morgen.

Men sent søndag kveld fikk han en e-post som skulle forandre planene. Da satt imidlertid Gaute Engbakk, administrerende direktør i Nordens ledende digitalbyrå Creuna, og googlet seg selv.

Da kom han over Alain Fassottes blogg, og fant ut at Fassotte kunne være den de trengte for å opprette et lenge planlagt vestlandskontor i Stavanger.

- Kan gå inflasjon i det

Dermed utsatte Fassotte jobbplanene i siste liten, og en «kaffeprat» med Creuna ble etterfulgt av grundigere intervjuer. Creuna fikk opprettet sin Stavanger-filial, med Fassotte som ny salgsdirektør.

- Flinke folk har mye å velge mellom, og vi som arbeidsgivere må være attraktive og ha noe å tilby, samtidig som vi ikke firer på kravene våre. Stillingsannonser har ikke den samme effekten lenger, det er for upersonlig. I vår bransje følger vi med på hvem som gjør seg bemerket i sosiale medier. Alain var tidlig ute. Det kan fort gå inflasjon hvis alle gjør det samme, sier Gaute Engbakk, som forteller at Creuna får over hundre åpne søknader og jobbhenvendelser i året.

Flere vil gjøre det samme

Da de ansatte IT-direktør, brukte de utelukkende sosiale medier i rekrutteringsprosessen, mens de også oppfordrer de ansatte til å bruke nettverket sitt ved nyansettelser. De kan få inntil 30 000 kroner i belønning hvis den de anbefaler blir ansatt.

Fassotte har fått mange henvendelser fra andre jobbsøkere som vil gjøre det samme, men han understreker at det er viktig å ha bygget opp en blogg der man har vist kompetanse og faglig dyktighet, i tillegg til en klar LinkedIn-profil før man tar skrittet ut og «reklamerer» om at man har sagt opp jobben.

- Jeg kunne heller ikke har blogget om dette i seks måneder uten resultater, da hadde jeg mistet troverdighet, sier han.

18 jobbtilbud på 48 timer

Thomas Moen er blogger, foredragsholder og bloggeforfatter med ledererfaring fra den digitale kommunikasjonsbransjen.

Nå er han mellom lederjobber, men ikke lenger enn til i morgen, for han har for andre gang offentliggjort i sosiale medier at han slutter i jobben for å finne nye utfordringer.

I fjor fordi selskapet han jobbet i ble lagt ned.

- Jeg fikk 18 jobbtilbud på 48 timer. Men da var jeg konkret på hva jeg ønsket og hvilke krav jeg hadde til arbeidsgiver. Vi kommer til å se mer og mer av denne formen for rekruttering, fordi folk i større grad bygger opp sin egen merkevare på nett, mener Moen.

- Bygg merkevare fra dag én

Han holder ofte foredrag for studenter, og råder dem til å være synlige mens de studerer.

- Bygg merkevare fra dag én, og vis hvilken nisje du er god på og hva du brenner for. Det er nødvendig for å skille seg ut i mengden, og da vil du får jobbtilbud, sier han.

Synset siden 2003

Men det egner seg ikke for alle, mener netteksperten, som har skrevet bok om blogging.

- Man må være trygg på seg selv og vite hva man vil. Siden 2003 har jeg synset, blogget, delt erfaring og skrevet om den digitale bransjen. Dermed kan jeg hente hjelp fra nettverket når jeg trenger det. Det nytter ikke å kun vise seg frem når man skal søke jobb, sier Moen.

I morgen går han fra byråleder i det digitale produksjonsbyrået Good Morning til å bli merkevaresjef i Kongsbergbaserte Fanbooster, som lever verktøy for sosiale medier.

Bør vise faglig tyngde

Hodejeger og researcher Hedda Bratholm i Nye Hoder sier de tydelig ser hvem som mestrer de sosiale mediene.

- Selv om det blir vanligere å være åpen om egen situasjon i sosiale medier, er man ikke nødvendigvis attraktiv selv om man går åpent ut og forteller at man er arbeidssøkende. Det avgjørende er at man viser faglig tyngde, og det man skriver må være relevant for å bli fanget opp, sier Bratholm.