- Gå midt i kjørefeltet

Petter Skinstad vil ha slutt på påkjørsler av rulleskiløpere og syklister.

Petter Skinstad oppfordrer rulleskiløpere om å ikke være redde for å bruke plass i kjørefeltet de går i. Han mener det gjør det tryggere å gå på rulleski på norske veier.   Foto: Privat

Saken oppdateres.

I en kommentar på langrenn.com oppfordrer Petter Skinstad rulleskiløpere og syklister om å gå midt i kjørefeltet på norske veier.

- Min oppfordring er at rulleskiløpere og syklister må tørre å ta litt plass. Hvis man går alene bør man gå midt i kjørefeltet, og er man to som går klassisk kan man gå to i bredden. På den måten må bilistene over i motsatt kjørefelt når de kjører forbi. Og man slipper at bilistene lurer seg forbi med altfor lite avstand til rulleskiløperen, sier Petter Skinstad til adressa.no.

Ned fra skistua

Langrennsløperen er sønn av landslagssjef Åge Skinstad og har selv bodd i Trondheim i to år. 

- På den måten blir terskelen høyere for å kjøre forbi med bil, og man vil unngå møteulykker eller at rulleskiløperen presses av veien. Dette er helt i takt med hvordan mopedister plasserer seg i veien, forklarer Skinstad.

Han mener rulleskiløpere og syklister må betraktes som saktegående kjøretøy, ikke på linje med fotgjengere.

- Ut fra lovverket er rulleskiløpere å betegne som gående og skal gå på venstre side av veien. Men hvis man kommer mot trafikken på rulleski fra Skistua ned mot Ila i 50 km/t da blir det iallfall dumt, beskriver Skinstad.

Selv er han aktiv både på rulleski og som syklist, men han kjører også over 10 000 kilometer bil i året. Han er forberedt på sterke reaksjoner fra bilistene.

Venter reaksjoner

- Jeg er absolutt forberedt på reaksjoner. Men hvis ingen tør si fra blir det som det er. Uten friksjon blir det ingen fremdrift. Det var snakk om ti dødsfall på sykkel og to-tre på rulleski i 2013. Det er like mange for mye. Det er ikke alltid bilisten som har skylda, men rulleskiløperen blir skadelidende.

- Hva vil du si til uenige bilister?

- Vi må bruke veien fordi det ikke finnes gode gangveier og gode rulleskiløyper overalt. En annen ting er at man på gangveien må tilpasse farten til de gående. Vi er mye nærmere farten til en bil, enn en gående. Da er det ingen tvil om hvor vi hører hjemme, mener Skinstad.

Han kommer også med et hjertesukk:

- Det er ironisk at langrenn, skiskyting og sykling er de alle mest populære idrettene når man ser tv-tallene. Det er tydeligvis noen som hater at vi trener, men elsker at vi presterer. Da snakker jeg ikke om meg selv, men Marit (Bjørgen), Therese (Johaug), Martin Johnsrud Sundby), Petter (Northug) og Eldar (Rønning journ.anm.) I løpet av de siste årene har både Therese og Eldar blitt påkjørt når de har gått rulleski i Trondheim, påpeker Skinstad.

Vil unngå krangel

Distriktsleder Ivar Ringen i Trygg Trafikk i Oppland kjenner problemet godt etter å ha brukt hele livet sitt å skisporten.

- Jeg har ingen tallstatistikk, men vi har hatt flere ulykker med rulleskiløpere de siste årene. I 2013 hadde vi to som omkom, en i Sogn og Fjordane og en i Stavanger-området. Jeg ser ikke bort fra at det er underrapportering av ulykker, sier Ringen.

Han er redd Skinstads uttalelser øker motsetningene mellom bilister og rulleskiløpere.

- Jeg synes det er flott at Petter Skinstad reiser denne debatten. Men det må ikke bli slik at man ypper til strid mellom de ulike trafikantgruppene. Da får vi ikke oppnådd til noe som helst.

Distriktslederen ber også Skinstad om å holde syklistene unna denne debatten.

- De er to helt ulike kategorier. En rulleskiløper er per definisjon en gående. Men Ingar Lereim sørget på 80-tallet for at rulleskiløpere kunne gå medstrøms i trafikken. Bakgrunnen var at det ville redusere skadeomfanget ved en eventuell kollisjon, da kollisjonskreftene virker i samme retning.

- Bedre i Trondheim

Ringen frykter at hvis debatten får løpe fritt kan det i verste fall gå ut over rulleskiløperne.

- I ytterste konsekvens kan rulleskiløperne bli tatt helt ut av trafikken. Det vil både ski- og skiskyttersporten tape på.

Han kjenner godt til skimiljøet i Strindheim og Byåsen.

- Jeg må si jeg er imponert over hvor flinke rulleskiløpere i Trondheim er til å bruke gang- og sykkelveinettet hvor trafikken ikke er så stor. I Lillehammer går rundt 500 på rulleski. Ulykkesrisikoen er mye høyere der, kulturen er bedre i Trondheim enn her, mener Ringen.

Skinstad mener rulleskiløperne må regnes som saktågående kjøretøy, fordi farten deres ligger nærmere et kjøretøy enn gående.  
        
            (Foto: Privat)

Skinstad mener rulleskiløperne må regnes som saktågående kjøretøy, fordi farten deres ligger nærmere et kjøretøy enn gående.   Foto: Privat

- I ytterste konsekvens kan rulleskiløperne bli tatt helt ut av trafikken. Det vil både ski- og skiskyttersporten tape på, sier Ivar Ringen i Trygg Trafikk. 
        
            (Foto: Eivor Eriksen)

- I ytterste konsekvens kan rulleskiløperne bli tatt helt ut av trafikken. Det vil både ski- og skiskyttersporten tape på, sier Ivar Ringen i Trygg Trafikk.  Foto: Eivor Eriksen

På forsiden nå