Kun 15 prosent ser den svake kronen som en fordel, viser undersøkelsen.

Nesten en av tre bedrifter, 30 prosent, sier den svake kronen har liten eller ingen betydning for deres bedrift.

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom næringene når det gjelder hvordan de blir berørt.

I byggebransjen og bilbransjen svarer to tredeler at den svake kronekursen er en ulempe, mens praktisk talt ingen synes den er en fordel. Også elektroinstallatørene, service og handel og helse og mediebedriftene anser den svake kronen nesten utelukkende som en ulempe.

På den andre siden mener et flertall av respondentene innen sjømat, reiseliv og transport den svake kronen som en fordel.

Sjeføkonom i NHO Øystein Dørum poengterer at mange bedrifter får økte kostnader som resultat av den svake kronen – på toppen av alle andre kostnadsøkninger.

– Fjoråret påførte norske bedrifter det største kostnadssjokket på nesten 50 år, som følge av økte priser på vareinnsats, energi og arbeidskraft. Deler av regningen ble sendt videre, men for mange ble også bunnlinjen rammet. For mange er kronesvekkelsen «mer av det samme», siden det øker kostnadene, og potensielt svekker inntjeningen, skriver han i en epost til NTB.

I alt 2.114 bedrifter har svart på undersøkelsen.