På Facebook har grupper for såkalt «kompiskjøring» i lang tid vært eksisterende. Noen av gruppene har over 6000 medlemmer, skriver Aftenposten.no.

Det siste året har den hyppige aktiviteten i én av gruppene i Stavanger-området resultert i et London-etablert selskap og app, begge med navn Haxi, som setter sjåfører og privatpersoner i kontakt med hverandre i Norge utenfor løyvereglene til taxinæringen.

På et halvt år har de registrert 12 000 brukere og 900 sjåfører, og dobler nå antall brukere hver uke.

- Slik lovgivningen er må man ha drosjeløyve for å kunne ta betalt for kjøring av privatpersoner. Skal tjenester som Uber være tilgjengelig i Norge, må lovverket endres med fri etableringsrett. Tjenester som Haxi opplever vi som en større og akutt trussel, og vi er opprørt over at politiet har latt det vi mener er organisert, svart arbeid, skje, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

Ser hvilken bil som er nærmest

Aftenposten skrev mandag om det amerikanske selskapet som står bak Uber-appen, som utfordrer taxinæringen i europeiske og amerikanske storbyer.

Uber gjør det mulig for privatsjåfører å konkurrere med drosjesjåførene. Registrerte brukere kan se hvilken bil som er nærmest og bestille via appen, betale med registrert kredittkort og i ettertid rangere sjåføren på appen.

Selskapet er verdsatt til minst 100 milliarder kroner, og tjenesten er tilgjengelig i over 70 byer i 38 land.

Tusenvis av taxisjårører har gått til streik eller arrangert masseprotester i byer som London, Brussel, Toronto, Paris, Berlin og New York fordi de mener appen truer deres eksistens.

Uber-appen er ikke i bruk i Norge. Her er det gjennom yrkestransportloven påbudt å ha løyve hvis man skal ta seg betalt for persontransport.

Men det betyr ikke at det ikke finnes mer eller mindre organiserte tilbud for «kompiskjøring». Ifølge Dagbladet snuser Uber på det norske markedet og skal ha engasjert PR-byrået First House som døråpnere i Norge.

Les også: Tjener tusenvis på «vennekjøring»

Organisert kompiskjøring

Appen Haxi har skapt sure miner i taxibransjen i Stavanger- og Haugesund-området, og tilbyr også en rekke privatsjåfører i Oslo-området.

Det London-registrerte selskapet Haxi er nytt av året,  og appen har utspring i en Facebook-gruppe for konseptet «kompiskjøring» i Stavanger, hvor venner og kjente organiserer samkjøring hjem fra fest for eksempel.

Appen viser på kart hvor langt unna tilgjengelige sjåfører er. Man kan også legge inn bestillinger for ønskede turer. Tjenesten har vokst raskt, og ifølge daglig leder Aleksander Soender har de rundt 900 registrerte sjåfører. Bare mandag denne uken tilføyde de 200 sjåfører til tjenesten.

Som i Uber-appen planlegges det også her muligheter for rangering av både sjåfører og passasjerer.

Slik slipper de unna løyveregler

Ifølge NRK Rogaland raser taxinæringen mot at det de kaller organiserte piratsjåfører stjeler kundene deres, og Stavanger-politiet har ikke vært i tvil om at virksomheten er ulovlig fordi de mener de har all grunn til å tro at sjåførene tar seg betalt for tjenesten.

Haxi-grunnlegger Aleksander Soender mener imidlertid de kun organiserer en kommunikasjonstjeneste.

- I dag benytter mange unge sosiale medier for å dele transport på denne måten. Vi organiserer det, og skiller oss fra pirat-taxi ved at både sjåfører og passasjerer må registrere seg. Og vi legger opp til en donasjonsordning for å komme unna strenge løyveregler, sier Soender.

Anbefaler 50/50

Haxi anbefaler at sjåfør og passasjer deler 50/50 på utgifter til bensin og bompenger, og at man står fritt til å tipse sjåføren i etterkant.

- Dette skjer jo allerede når man kjører flere venner sammen. Den eneste forskjellen er at vi gjør det mer effektivt. Skulle man ta løyvereglene så bokstavelig, ville man ikke kunnet kjøre flere enn én i hver bil, sier Soender.

Norges Taxiforbund mener det er åpenbart lovstridig.

- Det er ikke snakk om kompiskjøring når hvem som helst kan bestille av ukjente sjåfører, og enkelte grupper har mange tusen medlemmer. Det er å strekke vennebegrepet veldig langt. Vi har bedt om et møte med Politidirektoratet for å diskutere fremveksten av disse tjenestene, fordi vi synes politiet har forholdt seg for passivt til dette. Vi har også tatt opp saken med Skattedirektoratet, sier Atle Hagtun.

Han henviser til at enkelte taxiselskaper har politianmeldt kompiskjøring organisert i Facebook-grupper, uten hell.

Vil satse i Sverige og Danmark

Forbrukerrådet advarer generelt mot å betale svart for tjenester.

- Forbrukerrådet har ikke undersøkt denne appen, men helt generelt vil vi advare mot svart arbeid. Det er straffbart både å kjøpe og å selge. Betaler du svart, er du ikke beskyttet av lov eller standardvilkår, og du er fritt vilt som forbruker, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Haxi-grunnlegger Soender og de fem andre i selskapet planlegger å lansere appen i Sverige og Danmark i løpet av to-tre måneder.

Selskapet mener definisjonen av pirat-taxi er utdatert med utbredt bruk av sosiale medier for å organisere slike tjenester, og viser blant annet til tjenester som oppfordrer til samkjøring uten behov for løyve.

Mobilappen Hentmeg.no er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Hordaland fylkeskommune, Triona AS og Bergen kommune. Denne skal også knytte sammen sjåfører og passasjerer som skal samme vei.

Hensikten er ikke å konkurrere med taxinæringen, men å redusere antall biler i rushtrafikken.

Mener taxinæringen må endres

Regjeringen har før jul sagt at de «skal se nærmere på taximarkedet», og Forbrukerrådet har laget en Taxiutredning (2013) som peker på ting som ikke fungerer i norsk taximarked.

Dette er ett av deres forslag, gjengitt i en kronikk i Dagbladet i vår:

«Ordningen med løyvehavere må fjernes helt. I stedet bør dette leddet erstattes med en selskapsmodell. Slik får vi virksomheter med ansatte sjåfører som utfører taxitjenesten i tråd med selskapets målsettinger. Det sikrer at taxikunder får en ansvarlig motpart som opptrer etter vanlige regler i arbeidslivet, som kjører når og der hvor kundene trenger det, gir riktig pris, behandler deg godt og gir reelle klagemuligheter. For å sikre profesjonalitet og konkurranse bør det være en minimumsstørrelse på taxiselskapene.»