– Men det er krevende og komplisert jobb, og vi vet ikke hvor lang tid det vil ta å få det ut, sier pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor til Bergens Tidende.

Kontaktledningen og masten til kontaktledningen, som ble revet under togulykken, er også fjernet. Brannvesenet har i tillegg lagt ut oljelenser.

– Det kan være opp mot 3000 liter olje og diesel som renner fra godstoget. Vi har derfor lagt ut oljelenser og vil prøve å suge opp det vi kan av oljen fra sjøen, opplyser Pål Hansen, som var vakthavende brannsjef da ulykken inntraff, til avisen.

De to som er mistenkt i saken er lokføreren og en kollega. Sistnevnte nekter straffskyld, mens det foreløpig er ukjent hvordan lokføreren stiller seg til spørsmålet om straffskyld.

Det var fredag kveld at et godstog med 25 vogner sporet av ved Arna stasjon utenfor Bergen. Ingen kom alvorlig til skade som følge av avsporingen, men lokføreren fikk mindre skader.