Regjeringen foreslår å øke vrakpanten med 500 kroner, til 3000 kroner. Vrakpanten skal gi økonomisk motivasjon til å levere utrangerte kjøretøy til godkjente biloppsamlere.
Regjeringen har økt vrakpanten to år på rad, både i 2012 og 2013, med 500 kroner hver gang.
Over 55.000 biler ble levert inn til vraking i årets første tre måneder. Dette er en økning på nesten 20 prosent fra samme periode i fjor, viste tall i april. En av forklaringene skal være den økte vrakpanten, som nå altså øker ytterligere.
Billigere hybridbiler
Regjeringen foreslår også å øke vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybridbiler. Alle hybridbiler har nå et fradrag i vekten på 10 prosent.
Ladbare hybridbiler har større og tyngre batterier enn vanlige hybridbiler.
- Regjeringen har ambisiøse mål for CO2- utslippene for nye biler. For å motivere til valg av slike biler foreslår vi nå at dette fradraget økes fra 10 prosent til 15 prosent, heter det i argumentasjonen for for avgiftsreduksjonen.
Kan gå på strøm
Ladbare hybridbiler kalles også plug-in hybrid. I tillegg til at batteriene lades av bilens generator, kan de lades fra strømnettet.
Det betyr at den ladbare hybriden ved kortere turer kan kjøres uten at forbrenningsmotoren starter.
Økningen i vrakpanten antas å øke utbetalingene av vrakpant med 32,5 millioner kroner i 2013, som utgjør 65 millioner kroner for et helt år.
Økningen i utbetalinger motsvares av økningen i vrakpantavgiften med 400 kroner fra 1. juli 2013. Det er en avgift som betales på nye biler. Forslaget fører dermed ikke til økte utgifter for staten.