Hvordan erstatte dieseltog med mer miljøvennlige løsninger på norske jernbanelinjer?

Svaret kan være togtypen Coradia Nordic, som det går mange av i Sverige. Det er en variant av denne togtypen som vil være basis for hydrogentog, sier direktør Carl Ove Bjørgan i Alstom Transport Norge, en del av et selskap som har titusenvis av ansatte fordelt på over 100 land, skriver aftenposten.no.

Nå har Alstom, som har levert flere hundre tog til Sverige, gjort avtale om levering av rundt 50 togsett, drevet av hydrogen og med brenselcelle-teknologi, som skal gå i fire forskjellige delstater i Tyskland.

Flere norske strekninger er aktuelle for hydrogentog

Dette skjer samtidig som norsk jernbane sitter med to ferske rapporter, fra Sintef i Trondheim: «Alternative driftsformer» og fra Jernbaneverket: «Strategi for driftsform på ikke - elektrifiserte baner», rapporter som forteller hvordan Norge bør erstatte dieseltoglinjer.

Raumabanen mellom Åndalsnes og Dombås er ett alternativ, noe Romsdals Budstikke har omtalt, andre aktuelle strekninger på sikt er Rørosbanen og Nordlandsbanen.

- Hydrogentog peker seg ut som en bedre løsning enn tog drevet av biodiesel, sier informasjonssjef hos Jernbaneverket utbygging, Thor Erik Skarpen.

Han sier at også gass og batteri i kombinasjon med diesel er vurdert.

Blir billigere når det produseres mange

- Ikke alle diesellinjer vil bli bygget ut med elekrisitet. Der dette blir for dyrt er hydrogentog åpenbart interessant, sier Skarpen.

Det koster å utvikle en ny teknologi. Men når hydrogentog først er klare vil også markedet være der, tror Skarpen.

Dette markedet er i ferd med å bli en realitet når delstatene Niedersachsen (den mest folkerike i Tyskland), Nordrhein-Westfalen, Hessen (med Frankfurt am Main) og Baden-Württemberg i løpet av noen år får levert sine hydrogentog.

Et testtog skal være på skinnene i 2018. Resten er planlagt på plass frem mot 2021.

Carl Åge Bjørgan forteller at togene kan ha tanker for hydrogen på taket, eller under. Det er nettopp tank-kapasiteten som i første omgang setter begrensninger for hydrogentog.

Ifølge Bjørgan er hydrogentog foreløpig en dyrere løsning enn dieseltog, men med nullutslipp en mye mer miljøvennlig løsning.

Ifølge Skarpen vil Hydrogentog på sikt bli billigere, når de måtte bli produsert i større antall.

  • Det er nettopp dieseltog-strekninger Regjeringen har bestemt seg for å konkurranseutsette i Norge.

Grovt sett er planen å legge halve tog-Norge ut på anbud

Hva slags type tog som skal brukes i Norge blir det uansett staten som bestemmer, mens togsett skal leies ut fra et eget statlig selskap.

Ifølge Carl Åge Bjørgan kan hydrogentog rulle på norske skinner i 2020-2025.