Mandag kveld stod togtrafikken over hele landet i tre timer fordi mobilkommunikasjonen som togene bruker ble slått ut.

- Vi må fra vårt ståsted kunne spørre om hvordan det er mulig at én enkelt feil kan slå ut hele jernbanenettet i flere timer, og jeg er forbløffet over at slikt er mulig i 2010, sier avdelingsdirektør for Utredning og nasjonal beredskap, Per K. Brekke, i DSB til Aftenposten.no.

Direktoratet, som selv har mottoet "Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar", har tidligere vært kritiske til hvordan Jernbaneverket tenker sikkerhet og beredskap:

- For noen år siden var det en brann på Oslo S, som er selve navnet i all jernbanetrafikk på Østlandet, hvor det viste seg at samtlige kabler til styringssystemene var lagt i den samme kabelgrøften. Det fantes ikke reserveløsninger, så all tog stanset, sier Brekke.

- Må strekke seg

DSB advarer mot å legge alle egg i samme kurv, og hele tiden teste at det finnes nødløsninger om uhellet er ute:

- Mandag kveld hadde ikke Jernbaneverket reserveløsninger som fungerte. Jeg tviler på at folk i det hele tatt forstår at svikt i strømforsyningen inn til en sentral skal kunne lamme all togtrafikk over hele Norge, sier Brekke.

Han sier at det er viktig at Jernbaneverket hele tiden utfordrer seg selv og sin organisasjon på å tenke sikkerhet og beredskap vet å øve på de verst tenkelige situasjonene ved å gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalyser for å avdekke områder der man kan være sårbare.

- Høyst overraskende

Informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket sier at de ikke hadde forutsett at feilen som satte kommunikasjonssystemet ut av spill ved sentralen på Marienborg i Trondheim i det hele tatt kunne inntreffe:

- Vi har dobbel strømforskyning inn på sentralen, men datamaskinen som overvåker systemet og skal starte reserveløsningen om hovedsystemet blir strømløs slo i stedet av strømmen også til nødløsningen. Dette var en feil vi slett ikke hadde forutsett kunne oppstå, sier Bakken.

Bakken understreker at systemet skulle være testet på alle bauger og kanter, og han kaller det som skjedde for «høyst overraskende».

Jernbaneverket startet alt mandag kveld arbeidet med å evaluere hendelsen som førte til den mest omfattende togstansen i jernbanens historie.

Ventende passasjerer på Trondheim sentralstasjon fikk beskjed om utsatte tog flere ganger mandag kveld, og måtte bare smøre seg med tålmodighet. Foto: VEGARD EGGEN