HOJ Consulting bekrefter overfor Teknisk ukeblad at de leverte en risikoanalyse av Gudvangatunnelen til Statens Vegvesen i april i år.

Høy risiko

Rapporten konkluderer med at tunnelen ikke er trygg uten oppgradering:

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

75 personer ble evakuert og 73 personer ble fraktet til sykehus etter tunnelbrannen i Sogn og Fjordane i går ettermiddag. Teknisk Ukeblad har lest risikoanalysen, som beskriver en rekke svakheter ved tunnelen.

Rapporten konkluderer at risikoen er så høy at den ikke kan aksepteres allerede med dagens trafikkmengde, men at risikoen bare vil fortsette å øke de neste årene.

Rapporten slår fast at det er behov for å straks gjennomføre sikkerhetstiltak som nedsatt hastighet for å oppnå en tilstrekkelig sikkerhet.

Stort behov for forbedring

Her er noen av funnene:

  • «Det er et stort behov for å forbedre teknisk utstyr i tunnelen».

  • «Det er likeså et stort behov for å forbedre geometriske og byggetekniske forhold».

Niels Peter Høj leder firmaet, som er basert i Sveits. De ønsker ikke å kommentere rapporten overfor Teknisk Ukeblad, men henviser til Vegdirektoratet.

Konsulentselskapet anbefaler å bygge en ny tunnel.

«Som følge av behovet for å meget betydelige reparasjoner og oppgraderinger for den eksisterende Gudvangatunnelen er det nærliggende å vurdere å bygge en helt ny tunnel».

Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller, sier hun ikke leser analysen helt slik som Teknisk Ukeblad har gjort, men vil avvente med å kommentere saken.

- Vi kommer til å legge ut denne rapporten i sin helhet på våre hjemmesider så fort vi kan, sier hun til Adresseavisen.