I februar postet politimester Kåre Songstad i Haugaland og Sunnhordland politidistrikt følgende melding på sin Twitter-profil:

«Hjelpe meg. Jeg har akkurat betalt 883.000 for en uniformert Passat».

80 prosent dyrere med norsk politibil

Det er kanskje ikke så rart at Songstad reagerer. For i Sverige har politiet, i likhet med Norge, valgt å kjøpe inn Volkswagen Passat som politibiler, skriver Aftenposten.no.

Men det er én viktig forskjell:

- En ferdig levert politibil fra oss koster 550.000 svenske kroner (491.000 norske, red. anm), forteller Peter Norman i Volkswagen Sverige.

Ifølge Norman får Polisen da en firehjulsdrevet Passat stasjonsvogn med 177 HK diesel, automatgir, blålys, radioutstyr og ellers det politiet trenger for å gjøre jobben sin.

Prisforskjellen mellom den norske og svenske bilen er på 80 prosent - selv om de er tilnærmet like.

Riktignok er avgiftsnivået på biler i Sverige et helt annet enn i Norge. En sivil standardutgavene av Passats stasjonsvogner koster fra tilsvarende 229.000 norske kroner i Sverige, og fra 323.000 kroner i Norge.

- Særnorske krav gjør bilene dyre

Men det er ikke her den største forskjellen ligger: Et enkelt overslag viser at svenskene  bruker litt over 250.000 kroner på å oppgradere bilen til politistandard.

For den siste bilen Sunnhordland og Haugaland politidistrikt kjøpte var påslaget for polititilpasningen 550.000 kroner over listeprisen for standardutgaven - altså mer enn dobbelt så mye som det svenskene bruker.

- Bilen vi har kjøpt er en standard patruljebil, og jeg synes det er for dyrt. Det kan virke som man har stilt for høye krav til særnorske løsninger, slik at prisene blir for høye. Jeg tror vi må være i europatoppen hva gjelder kostnader per bil, sier Kåre Songstad til Aftenposten.

Politiversjonene var ikke gode nok

Politiets krav til nye biler har tidligere blitt omtalt som så omfattende at bilen har blitt kalt en «fantasibil». Mange av de store bilprodusentene lager egne dedikerte politiutgaver av sine modeller, og disse brukes i en rekke europeiske land - blant annet Sverige. Men disse var ikke gode nok for norsk politi.

Etter det Aftenposten kjenner til, stilte politiet 150 krav til de nye bilene.

Da Volkswagen i Norge fikk kontrakten til en verdi av 250 millioner kroner på levering av nye politibiler, var det i praksis ingen konkurranse. Kravene som ble stilt fra politiet var så vanskelige å oppfylle at kun én leverandør var i stand til å møte dem. Fem andre leverandører ble vraket.

Ber POD se på rutinene

Politi-Norge er organisert slik at politimestrene har ansvar for å selv prioritere innkjøp av utstyr opp mot andre utgifter i budsjettet, og derfor irriterer det Songstad at han er tvunget til å kjøpe biler han mener er altfor kostbare.

- Dette belaster jo budsjettene våre, og det blir en priorieringssak opp mot annet vi skal bruke penger på, sier Songstad.

Han mener Politidirektoratet nå bør gå gjennom innkjøpsrutinene sine.

- Vi bør se om det er mulig å få kravene på et nivå som gjør at kostadene blir lavere. Det må være mulig å få kjøpt politibiler uten at prisen nærmer seg 900.000 kroner for en vanlig patruljebil - og nærmere 1,5 millioner kroner for en cellevogn, sier Sognstad.

- Basert på dyrere utgave

Det er Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) som har ansvaret for innkjøp av politibiler i Norge. De ønsker ikke å bli intervjuet av Aftenposten, men i en e-post skriver pressevakt Frank Tindvik følgende:

- Norsk politibil er basert på Highline-utgaven (med noen tilleggsopsjoner). Det polisiære ustyret, garantitid og andre kontraktsmessige forpliktelser kan også variere mellom landene, og må også tas i betraktning. Basisversjon av norsk politibil uten ekstrautstyr koster i 2013 drøye 700.000 kr, men kan oppgraderes med ekstrautstyr slik at totalpris ender opp mot 900.000 kroner.

Ifølge PDMT er årsken til at Songstads bil er så kostbar at den er oppgradert med ekstrautstyr for 140.000 kroner. Men Sunnhordland politidistrikt er ikke helt enige i begrepsbruken «ekstrautstyr».(se faktaboks til høyre).

- Det er ikke mitt inntrykk at det vi har fått levert er av en slik karakter som burde defineres som ekstrautstyr på en politibil, sier administrasjonssjef Modolf Haraldseid i Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

PDMT ønsker ikke å kommentere kritikken fra Songstad eller utstyrsnivået på bilene.