Utrykningspolitiet har tatt i bruk analyseverktøyet som våpen når de jakter potensielle drapsmenn i trafikken. En studie der de 425 dødsulykkene i trafikken i 2004-2005 er gjennomgått – sammenholdt med straffesaksregisteret – har gitt interessante funn.

Urovekkende mange av sjåførene som forårsaker trafikkdød, er unge menn i alderen 18-25 år. Og mange av dem har tidligere vært straffedømt.

Syndere på sikkerhetskurs

Nå ber UP-sjef Odd Reidar Humlegård om lovendringer for å komme de unge dødsførerne i forkjøpet. Basert på studien har UP-sjefen anbefalt følgende tiltak:

  • Dobbel prikkbelastning til ferske førere som blir tatt for trafikkforseelser i prøvetiden på to år etter oppkjøring.

  • Førerkortbeslag selv ved mindre hastighetsoverskridelser for de unge bilførerne.

  • Lavpromille bør gi tap av førerkort for de unge førerne

  • Unge førere som mister førerkortet i prøvetiden på to år, må gjennomgå flere timers sikkerhetsundervisning i grupper.

– De som mister førerkortet i prøvetiden etter oppkjøring – om lag 700 i året – er desidert mest ulykkesutsatt. Derfor bør de få ekstra sikkerhetsopplæring, sier Humlegård.

Bildrapsprofil

UP har utarbeidet en egen «profil» over sjåfører i risikosonen for å bli bildrapsmenn, basert på studien av de 425 dødsulykkene:

  • Hver tredje sjåfør som forårsaker dødsulykke i trafikken er tidligere straffedømt.

  • I halvpartene av ulykkene (219 av 425 ulykker) er det konkludert med at fører har kjørt på en uforsvarlig måte, tatt høy risiko og på den måten bidratt til at dødsulykken kunne skje.

  • Over 80 prosent av førerne som forårsaker dødsulykker er menn.

Funnene og foreslåtte tiltak etter UP-studien «Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? – en studie av dødsulykkene i 2004-2005», ble presentert under en politikonferanse i Stavern denne uka.

Utrykningspolitiet vil bruke kunnskapen de har tilegnet seg om ulykkessjåførene til å målstyre kontrollene sine bedre.

Foto: GLEN MUSK
Terskelen for å miste førerkortet må bli lavere for de yngste bilførere som begår lovbrudd i trafikken. Det mener UP-sjef Odd Reidar Humlegård. Bildet er fra en UP-kontroll i Stjørdal i sommer. Foto: GLEN MUSK